Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linjen
Har en V70 2001:a utan turbo. "Check engine" tänds och koden som jag läser ut är P3200, svag signal, främre lambdasonden.
Har bytt lambdasonden (Biltemas)men lampjäkeln tänds ändå. Vet att det är ett mindre hål i avgassystemet men vet inte om det kan påverka. Mätte upp batteriet och såg att kallstarts värdet var ungefär hälften av vad det ska vara (340 av 650) så nytt batteri kommer att inhandlas. Generatorn ger 14,3 volt så det är väl ok. Hur fasen ska jag få till så att lampan inte tänds igen? Har åkt med den tänd i ett år, varje gång jag återställer koden så tänds lampjäkeln igen efter några minuter. Bilia säger bara att det förmodligen är lmabdasonen men den är ju bytt.
HJÄLP!!
av MickeM
P0032 är ju värmekretsen i syresensor nr1. (Reglersonden = främre.)

Två av ledarna till sonden är plus och minus för värmeslingan i den.
Har du ström fram?
Det finns en säkring för det, vet du.
Har du kollat den?

Det är också möjligt att universalsond en har fel ohm i slingan, så bilen tycker den är knas.
Lamdasonderna skall köpas EXAKT rätt.
Viktigaste delen i hela systemet!

Köp hellre orginalsond från en skrot, än en "budgetsond".
Dom sonderna är inget annat än "lär-pengar".
Dvs väldigt många köper en, tills man inser sitt mosstag och köper rätt sond.
Dom inte borde få säljas alls, faktivt. Helt otroligt.

Jag köper mycket ifrån Biltema, och rekomenderar en hel del. Inkl flera bildelar.
(Mekaniska är ok. INTE elektronikdelar som sonder, generator, regulator, och givare)
Där är det kinkigt i moderna bilar.

Så tyvärr, sonden du har köpt, kan du ta och sparka mycket hårt in i elskrotbingen på närmaste återvinningstation.
Gäller ALLA budgetsonder, oavsett inköpställe.

Håll avgasröret kan påverka Lamdasonderna, men då ska det vara före, eller i omedelbar anslutning till dom.
Inte en bra bit efter. Ett sådant hål, kan dock lura bilprovningen lamdavärdet, eftersom dom mäter längst bak.

Men nu var din felkod på sondens uppvärmningslinga.
Har alltså INGET med avgaserna att göra

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]