Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hmm...

Men hur funkar det på xc90, är det alltid cirkulation av kylarvätska genom värmepaketet? Dvs att det enda som styr värmen till kupén är hur mkt luft som släpps fram över elementet??
av glock40sw
Predikanten skrev:Hmm...

Men hur funkar det på xc90, är det alltid cirkulation av kylarvätska genom värmepaketet? Dvs att det enda som styr värmen till kupén är hur mkt luft som släpps fram över elementet??
Jag har för mig att alla bilar har det varit så under senaste 30 åren. Kommer inte ihåg när jag senaste såg en reglerventil för kylarvätska.
av Ceska
klacken skrev: ons 09 jan 2019, 20:48 Sval ska den nog vara men kall? Och båda till värmepaketet kalla? Tror nog på cirkulationsproblem
Det är nog definitions fråga om vad är kall respektive sval :-)
Innan termostaten öppnar så cirkulerar kylarvätskan bara genom motorn, EGR kylaren och värmepaketet och om slangarna till värmepaketet är kala så är definitivt där något fel med cirkulationen.
Ok, en uppdatering om problemet. Det kanske hjälper någon annan med liknande problem i framtiden.

Efter mycket felsökande av egen maskin gav jag till slut upp och lämnade in bilen. Verkstaden hörde av sig och berättade att det inte var något flöde alls i kylsystemet vid tillfället de felsökt. Vattenpumpen som satt hade en impeller gjord av plast, det var en stor spricka i delen som fäster i axeln av pumpen.

Så vad som från början av mig misstänktes som kloggad värmeväxlare, till följd av dålig värme i kupen samt varmt inflödesrör och kallt utflödesrör vid torpedväggen, var egentligen en trasig vattenpump som inte levererade något flöde i kylsystemet. Uppenbarligen har vattenpumpen ändå lyckats leverera tillräckligt flöde för att nu under vinter lyckas hålla motorn kyld. Jag har nämligen inte haft något problem med överhettad motor. Nu är det i alla fall fixat och värmen i kupen är åter tillbaks.
av Ceska
Det var märkligt att impeller var gjord i plast, dem som jag har varit i kontakt med var uteslutande i metall även ”no name” och det som skilde sig var bara kvalite i lager efter viss antal mil.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]