Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kamilenski skrev:Vad i he....e har Bilia med saken att göra?
Jag blir själv lite osäker på det, men jag tror det beror på att det är där bilen befinner sig :???: .

Om det är så att du faktiskt jobbar på Bilia, eller annan aukt. volvoverkstad, och har för vana att krypa in i hjulhuset med en vinkelslip
får jag be om ursäkt. Jag trodde inte att det var det normala förfarandet. Sorry :P .
Min 855 är en skrot bil. Används endast till att frakta skit i! Inte lägger man pengar på nytt i en bil som denna?
Numera körs den enbart mellan villan, byggmax och återvinningen. Om den dör, blir det skrot.
Bilia, ja.. Har nu fått bilen tillbaka, men valde att lösa problemet med bromsskivor bak och handbromsbackarna på en närliggande "icke-Bilia-verkstad". Det gick utmärkt. Ringde verkstan 16.30 igår em, de ombesörjde bärgning före kl 17, ringde kl 13 idag och sa att bilen var klar. Bilia skulle inte ha tid förrän fredag em. Det hela blev 700:- billigare! Anledningen att inte bromsklossarna byttes, är att förre ägaren valt att enbart byta klossar, så de är fortfarande ganska fräscha, och behålla genomrostiga skivor. Förhoppningsvis blir bromsverkan bättre nu med nya bromsskivor.

Dessutom kunde "märkesverkstan" inte ens ge ett kostnadsförslag på att åtgärda en defekt knapp för att fälla ner större ryggstödet mot bagaget (för att få större lastutrymme). Det skulle vara näst intill omöjligt att kolla detta, för att man skulle behöva ta bort så mycket saker, risken var överhängande att hela ryggstödsdelen i läder skulle behöva bytas ut mm mm. Icke-Bilia-verkstans tekniker kollade detta på några minuter, och sa att en plastbit lossnat i plasthylsan som knappen sitter i, kostnad 250:- moms, fixar han på tisdag..

Har sett en del åsikter om Bilia. Har själv bara hunnit vara där en gång tidigare, för rengöring av gasspjället. De var noga med att påtala att de inte lämnade någon som helst garanti på detta jobb. Felkoden återkom efter några timmar..

Sen funkade inte larmet när jag kom hem, gick bara att låsa upp, men det kom igång efter några ytterligare försök, så nu är allt frid och fröjd, läääänge hoppas jag (D)
Om nu låset är stumt, hur kan det då bli värre med smörja? Vad är värre scenariot?

Ett lås som trillar IBLAND ska man prova rengöring.
Det är faktiskt ofta smuts i låset som är hela felet. Fickludd som med åren ställer till.
Nån har tom blåst med tryckluft och fått det att funka problemfritt igen.

Personligen skulle jag nog ta isär och rengöra men går inte nyckeln att vrida är det jobbigare.

Ibland är det bara slitet, så byte är enda riktiga lösningen.

Men funkar det ett tag till, så kan man ju köra till verkstad om man inte kan/vill byta själv. Bärgning är dyrt.
Min nyckel kärvade och jag kunde inte starta bilen, stog på en bensinmack i ghettot och ville bara ta mig där ifrån för att slippa lämna bilen där över natten. Jag hittade ett youtube clip som hjälpte mig att kunna köra bilen där ifrån utan att kunna vrida runt nyckeln
(hittar inte den ursprungliga videon som visade mer i detalj). När jag väl hade kört bilen till lämpligare ställe så tog jag ur hela låskistan och blåste rent den. Såg att det kom ut ganska mycket metallspån. Sedan satte jag ihop allt och det har funkat hittills i några månader.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]