Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leifsj
Hej, ska byta bensinpump på min v70-01 och hittade en beg. men den har strömmatning via en kontakt på locket till pumpen.
Den kontakten finns inte på min pump så hur får den ström?
Nån har sagt att den får matning via den andra tankgivaren som sitter under vä baksäte, kan de va så?
Hur får man i så fall ledningen från pumpen fram till den?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Upp till modellår 2002 matades bränslepumpen från tankens vänstra sida genom locket för bränslenivågivaren. Från modellår 2003(ungefär, styrs av chassinummer) matas bränslepumpen från höger sida genom locket över bränslepumpen. Orsak till ändringen kan vara att det ofta blev varmgång och avbrott i strömstiften i vänsterlocket.
Enklast är att byta pump till samma utförande man har då strömkabeln går inne i tanken tillsammans med ejektorslang och kablar för bränslenivågivaren. Det är fem tampar som måste skarvas om man byter utförande, plus och minus till pumpen och tre för bränslenivågivarna.
Pumpen man köper skall vara komplett med ejektorslang och kablage då det är en enhet.

Att byta pump är ett kladdigt jobb och utföres helst med tanken nere på "reserv". När pumpen dras ur tanken måste ejektorslangen vara lossad under under vänsterlock och försedd med dragtråd så man dra med sig ejektorslangen tillbaka från den nya pumpen .

Baksätet måste ut för att komma åt locket över pumpen. Lossa på minus på batteriet innan jobbet påbörjas så slipper du återställa SRS systemet.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]