Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
Hej,
Jag har en 2001 V70 som bara står, den har stora/största stereon (osäker på vilket) hu803 med 4cd växlare iallafall med slutsteg och sub.

Kan jag flytta över högtalare, slutsteg och sub till min 2005:a med hu650 och få allt att lira?
Och är det lönt att göra ljudmässigt?
Nån som vet?
av Matsand
Snabb koll av kopplingsscheman säger att det i alla fall inte skall stupa på olika hastigheter i CAN bus, för den verkar inte vara inblandad för styrning av slutsteget,eller SUB, sen är det en helt annan sak om det är samma kontakter på huvudenheten och förstärkaren för signalkabeln, vissa andra skillnader finns också, tydligen hade man centerhögtalare i panelen på de med extra förstärkare, och den matades direkt från huvudenheten, medans övriga högtalare matades från förstärkaren, så om du skall flytta med centerhögtalaren så har din huvudenhet i 2005:an inte något uttag för denna.
Sen är det lite pilligt att koppla in signal till SUB, denna har inte lågnivå in, utan matas med högnivå från samma som går till bakre högtalarna (har inte kollat att det är bakre som är signal till den, men det borde vara det), även styrningen av SUB:en kan bli knepig , då det väl är olika typer av REM på en 2001:a och en 2005:a.
Har lagt upp lite scheman här, så kan du kika och fundera.
https://www.dropbox.com/sh/ijv2p46ioiki ... W_QMa?dl=0
De tre mindre filerna är scheman för 2001, den större är komplett schema för 2005, så den får du leta lite i så hittar du scheman för Audio.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är inte plug and play. Det är olika can-generation. Sen passar det ju inte rent fysiskt med fästena. Det kanske går att lösa för den händige.

Om det sedan fungerar så kommer prylarna jobba helt avskilt från bilen. Inga ratknappar eller belysning till exempel.
av Matsand
Han skulle ju återanvända huvudenheten, så då påverkas inte det som går via CAN, men det är nog med pyssel ändå med att utvinna kablar ur härvorna som skall flyttas, och kontakter som skall anpassas och paneler som skall rivas och återmonteras.
Personligen skulle jag nog hoppa ett sådant där jobb och byta till en ny huvudenhet, komplettera med ett rattinterface och njuta av att ha handsfree till telefonen och en vettig förstärkare inbyggd redan i huvudenheten, bra dubbel DIN enheter finns för mellan 1000:- och 2000:-, sen behövs en montagepanel och lite adapterkablage, har man sen backvarnare behövs ett till interface, men summan av alltihopa landar i alla fall väl under 5000:-.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Läste tydligen inte ordentligt.

Slutsteget är jättelätt att ta med sig.

Högtalarna lite mer pill. Behöver borras loss ur dörrarna.

Kabeln till suben däremot vet jag inte den kanske är svårare med tanke på att många säljs med avklippt kabel.
av Matsand
Jo, SUB:en har ju Volvo gjort nån halvkonstig lösning av, den matas inte med lågnivåsignal, utan ligger med högnivåsignal från respektive bakre högtalare (man tar signalen på kablarna som går till högtalarna i bakre stolpen), en jäkla knepig lösning om man t.ex.skulle få för sig att använda fadern och dra ner volymen på bakre högtalarna, då drar man samtidigt ner volymen på SUB:en om jag tolkar det hela rätt, känns inte helt genomtänkt.

Sen är det ju olika dörrsidor också om man har 3-vägs system i framdörrarna.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det