Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilka är dom vanligaste orsakerna att ens dieselvärmare slutar fungera?

Kan några av dessa vara en ledtråd?
CEM-5F30 - bränslepump för låg signal.
CEM-5F4F - startförsök för många misslyckade
ECM-6661 - glödstiftsreglering - felaktig signal
ECM-6662 - glödstiftsreglering - felaktig signal
ECM-6663 - glödstiftsreglering - felaktig signal
ECM-6665 - glödstiftsreglering - felaktig signal
REM-1D01 - styrenhet internt fel

Fast samtliga är "felkoden är funnen inte aktiv" efter att verkstaden släckte felkoder, men motorvärmaren startade inte ändå. Nytt Batteri. Säkringar hela.
Verkstaden släckte felkoder och värmaren startade inte i alla fall - vad fanns för felkoder efter detta (dessa) startförsök?

När du säger att den inte startar, hur menar du då - om du kör "direktstart värmare" låter det som att något snurrar i värmaren (på vänster sida fram)? Eller är det stendött dvs inte ett ljud?

REM = Rear Electronic Module, så denna felkod tror jag inte har med värmaren att göra. I övrigt kan du kolla felkoderna mot denna lista:
viewtopic.php?f=19&t=32124
Motorvärmaren låter inget alls, har jag trott fram till idag när jag TROR jag hörde ett klickljud som när den tänder, så aktiverade "direktstartvärme" men lät inget, hade förlite bränsle svarade den. Förr kunde jag inte stänga av direktstartvärmen men nu kan jag inte sätta på den. Tror inte den försöker. Jag har inte varit ute när tiduret aktiverar men brukar höras ända in i huset när den börjar värma, men inte hört något och bilen är kall när jag ska åka.

jag har länge haft ganska dåligt batteri vilket kan ha avbrutit försöken, men haft laddare på under kalla nätter utan att värmaren velat starta. köpt nytt superbatteri.

Jag chansade och lät verkstaden bara släcka koderna, fick ett papper med lång rad "felkoden är funnen inte aktiv". Enda han sa var att den hade problem att hitta boxen för backsensorerna.

Funkat utan problem tidigare år men så bytte jag klimatpanel till fel modell och fick mängder fel.Samt kopplade ur RTI för att få blåtand. Det är väl det jag gjort.

---------------
Läser länk-listan men dess namn är ungefär det samma som min lista jag fick på papper.

felkoder;
CEM-5F39 flamvakt flamavbrott - felkoden är funnen inte aktiv. Är det motorvärmare? jag har tänkt det är något airbag skydd som fick fnatt när jag rivit i stereon i och med att den varnade för airbag i panelen innan jag lät dom nolla.
CEM-5F40 Bränslepump för låg signal - vad menas med detta?

CCM-0040 luftkvalitetsensor internt fel - funnen aktiv. (gissar det är luftssensorn i panelen som kan ha damm i sig eller blivit knas när jag laborerade med klimatpaneler)
CEM-1A57 kommunikation med rti-styrenhet signal saknas - funnen aktiv. ersatt med blåtand.

Hittade på amerikanskt forum
"My aux fuel burning heater hasn't been used since last winter, must have had a flame out once:
CEM-5F39 Flame sensor flame interruption"
"The CCM-0040 Air quality sensor Internal fault can cause the LIN network to go down which will affect the heating/air controls and LH seat heater. Just remove it to get the LIN back and use the recurculation manually. Replace it, if you feels it's worth it, with a Hella part (1/2 the price of the OEM)."

"CPM (Combustion Preheater Module) "
- Min CPM fann Vida inga fel i.
Hmm, hängde inte riktigt med men jag tror du säger att det inte händer nått alls när du kör en Direktstart av värmaren..? Värmaren kommer inte starta om du har för låg batterispänning eller bränslenivå (kommer inte inhåg gränsvärdena) - jag tolkar ditt svar som om att du haft både dåligt batteri och nu även för låg bränslenivå.

Jag är inte en expert på denna brännare utan utgår endast från vad jag lärt mig från min egen - men startsekvensen av brännaren verkar vara att fläkten startar, som även snurrar turbulatorn (blandar bränsle och luft i brännkammaren). Alltså, fläkten snurrar utan att förbränning har inletts. Hör du inte att denna fläkt går igång så bör detta vara första ledtråden...

Jag tolkar ditt svar ovanstående som att du inte hör någon fläkt som går igång.
Har värmaren funkat någon gång efter att du bytte till fel modell av klimatpanel?

Flamvakten - ja, den kan sota igen och ge upphov till att brännaren inte vill gå igång...men efter att ha släckt felkoderna så borde värmaren ha gjort ett försök att starta (fläkten ska snurra).

Bränslepumpen - den sitter på passagerarsidan och "tickar" förnöjsamt om allt är igång som det ska. Din felkod CEM-5F40 verkar uppkomma om inte pumpen för ström, antingen är det ledningarna eller så är det kanske som är pumpen kass.
yrrol3 skrev:CEM-1A57 kommunikation med rti-styrenhet signal saknas - funnen aktiv. ersatt med blåtand.
Förmodar att du har en HU850 och kanske tom satt dit en Yatour? Oavsett så finns det ju Y-kablar så att du kan köra både en Blåtand och RTI'n - jag kör en YATOUR (YTM06-VOLHU) tillsammans med RTI'n.
HU850 ihop med något ifrån lokala butiken, fast inte Yatour. Drog ur RTI sladden på baksidan av stereon och satte blåtanden där.
Uppskattar tipset om Y-kabel. Önskar jag visste det då när jag slet med få ihop allt. Fast sålänge den avsaknaden av RTI stör något annat så får det vara såhär tills vidare. Använder inte den gps'en.
Vad jag saknar är dock min bränslevärmare :)
Zuckuss skrev: ons 19 dec 2018, 11:34 Jag är inte en expert på denna brännare utan utgår endast från vad jag lärt mig från min egen - men startsekvensen av brännaren verkar vara att fläkten startar, som även snurrar turbulatorn (blandar bränsle och luft i brännkammaren). Alltså, fläkten snurrar utan att förbränning har inletts. Hör du inte att denna fläkt går igång så bör detta vara första ledtråden...

Jag tolkar ditt svar ovanstående som att du inte hör någon fläkt som går igång.
Har värmaren funkat någon gång efter att du bytte till fel modell av klimatpanel?

Flamvakten - ja, den kan sota igen och ge upphov till att brännaren inte vill gå igång...men efter att ha släckt felkoderna så borde värmaren ha gjort ett försök att starta (fläkten ska snurra).

Bränslepumpen - den sitter på passagerarsidan och "tickar" förnöjsamt om allt är igång som det ska. Din felkod CEM-5F40 verkar uppkomma om inte pumpen för ström, antingen är det ledningarna eller så är det kanske som är pumpen kass.
Jag mixtrade med delar inne i bilen i somras så då har det inte varit aktuellt med värmaren, men jag vill påstå att den inte startat någon fläkt eller annat sedan dess, den är bara tyst och bilen kall.

Var lite mer exakt sitter denna bränslepump, på passagerar sidan?
Och hur/kan man rengöra brännaren?
Har nytt, extra starkt powerbullbatteri och full tank, men allt är tyst.

- Gissar på att man bör ta loss fronten och då med lätthet se hela värmaren?
Tänker att den inte borde vara av så avancerad design, eller är det något man bör låta erfaren person pilla med?
yrrol3 skrev:Jag mixtrade med delar inne i bilen i somras så då har det inte varit aktuellt med värmaren, men jag vill påstå att den inte startat någon fläkt eller annat sedan dess, den är bara tyst och bilen kall.

Var lite mer exakt sitter denna bränslepump, på passagerar sidan?
Och hur/kan man rengöra brännaren?
Har nytt, extra starkt powerbullbatteri och full tank, men allt är tyst.

- Gissar på att man bör ta loss fronten och då med lätthet se hela värmaren?
Tänker att den inte borde vara av så avancerad design, eller är det något man bör låta erfaren person pilla med?
  • Brännarens bränslepump sitter på höger sida (i färdriktningen) ungefär vid bränsletanken.
  • Om batteriet är nytt och laddat bör du lätt ligga över det antal Volt som behövs för att brännaren ska tillåtas starta.
  • Att rengöra brännaren är förvisso bra - men rekomenderar att först utesluta bränslepumpen som problemkälla.
  • Att rengöra brännaren kräver (vad jag vet) att du demonterar fronten - med denna borta kommer du åt brännaren och dess komponenter enkelt.
Om detta är ett avancerat jobb vet jag inte - har ännu inte givit mig på min egen brännare men det står på vårens to-do lista då det är lite varmare.

I ditt fall skulle jag fokusera på bränslepumpen - vet inte om elmotorn (fläkten) i brännaren ens startar om inte systemet får klartecken på att det finns en bränslepump som kan leverera bränsle.

Bifogar lite länkar som kan vara av intresse:
viewtopic.php?f=19&t=138638
http://hackingvolvo.blogspot.com/2012/1 ... ardic.html
http://forum.vccn.no/showthread.php?543 ... 5bd10b9585
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det