Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av p4ll3
Halloj!

Jag har en V70N D5 -04. Fick med en fullt fungerande dieselvärmare (Ardic 912D) till bilen när jag köpte den då förra ägare trodde den som satt var kaputt. Men det räckte att byta bränslepump.

Nu till min fundering. Jag har tänkt montera den på en traktor istället och funderar hur den ska kopplas. Finns fem stift på kontakten vill jag minnas. De enda självklara är plusmatning och jord, men resterande tre, vad är dessa? Borde ju vara en för startsignalen och bränslepump iaf.

Någon som har tillgång till ett elschema?

Mvh Patrik
av Rådlös
Det fanns en del vid en enkel ostrukturiserad sökning på Google:
https://www.google.se/search?q=ardic+91 ... 00&bih=805

Du vet väl att Ebersprächer köpte upp hela Volvo Flygmotor, värmaravdelningen? Och Ardic var Volvo Flygmotors "andra namn". Dom gjorde många värmare för fritidsbåtar i namnet Ardic men även en och annan bilvärmare hette Ardic. Det är alltså Ebersprächer som har tagit över dom i dag med service och reservdelar m.m.
Användarvisningsbild
av johnnype
Som jag skrivit i någon tidigare tråd så pratar just Volvo-värmarens styrbox LIN. Det finns alltså ingen kabel där man bara lägger 12V på så startar den eller så utan du måste upprätthålla LIN-kommunikation med den kontinuerligt för att starta/stoppa/köra. LIN är en seriell buss avsedd för fordonsindustrin.

Jag har loggat och pillat med just detta och har gjort ett mikrokontroller projekt som kör en värmare fristående utan bil men det är inte helt trivialt att lösa kan jag meddela!

Den äldre generationens värmare har en enklare styrbox tror jag, 850/V70 karossen. Dessa har jag aldrig sett själv men den styrboxen kan ha en simpel relä matning. Vet inte om det går att montera en sådan på nyare värmare däremot?
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det