Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Har du köpt bilen av en bilhandlare så är det väl bilhandlaren som ska stå för rembytet. Bilhandlaren har ju vilselett dig genom att bytet var inskrivet i serviceboken och att det satt en lapp på fjäderbenstornet.
av el-anders
Det var det jag menade med att "märkningen är kvar på remmen" och är i gott skick. Såg ju inte detta innan jag började veva runt motorn. Dessutom så ska ju detta vara 1a bytet. Kan ju inte tänka mig att det står Gates på en rem rätt ur fabriken. Däremot tvivlar jag på att de bytt spännrulle och löprulle. Står inget Gates namn där som det gör på rullarna i satsen jag köpte. Därför så byter jag alltihop till sommaren. Köper en Volvo original pump. Den som är med i satsen ser så dåligt gjuten ut att jag undrar över kvalitén.
av el-anders
Har hört från "insiders" att de gärna gör som på min bil (misstänker att de gjort) . Byter bara remmen. På en timma kastar de på en rem och tar "bara" runt 6000 för detta. Byter inget annat. Sedan kan man försöka lagligt bevisa att det inte räcker med att byta remmen. Jag vill inte ens försöka vinna en sådan kamp...Remmen är ju bytt....
Användarvisningsbild
av 144
Angående vattenpumpen och spännaren så är dessa märkta med tillverkningsdatum, löphjulet är jag osäker på.
av el-anders
144 skrev: fre 16 nov 2018, 21:34 Angående vattenpumpen och spännaren så är dessa märkta med tillverkningsdatum, löphjulet är jag osäker på.
Ska kolla det när jag byter. Hörde av en kille som jobbat med Ford och Volvo i 30 år att ett populärt sätt att byta rem på hos amatör verkstäder är så här: Man släpper på spännrullen lite grann. Sedan så klipper man bort större delen av den gamla remmen, men behåller såpass att allt sitter ihop. Efter det så pressar man på en ny rem, klipper resten av den gamla remmen, spänner upp rullen och ser man på! Nu har man bytt rem utan att behöva veta ett skit om kamaxlar och inställningar. Imponerande uppfinningsrikedom!
av Libbe
el-anders skrev: mån 08 okt 2018, 07:45 Köpte en S80 2005 20000mil. Kamrem var inskrivet i serviceboken, lapp på fjäderbenstorn att den var bytt vid 19200 mil, 2016. När jag kollar skicket 2018 nu i september ser den gammal ut med 100 tals små torrsprickor. Jag kan inte tänka mig att den är ny. Vad tror ni här? Är folk så jäv&$$@@ att de fuskar med något så viktigt som ett kamremsbyte?

-Står ju i varenda Annons på Bilar "Kamrems bytt" och service gjord. Används numera som ett lockbete inför köpare...... Det fullkomligt dräller av sådana Annonser.....

jag skulle definitivt inte lita på detta!!!! Och ta det med en nypa Salt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Libbe skrev: mån 17 dec 2018, 17:15
el-anders skrev: mån 08 okt 2018, 07:45 Köpte en S80 2005 20000mil. Kamrem var inskrivet i serviceboken, lapp på fjäderbenstorn att den var bytt vid 19200 mil, 2016. När jag kollar skicket 2018 nu i september ser den gammal ut med 100 tals små torrsprickor. Jag kan inte tänka mig att den är ny. Vad tror ni här? Är folk så jäv&$$@@ att de fuskar med något så viktigt som ett kamremsbyte?

-Står ju i varenda Annons på Bilar "Kamrems bytt" och service gjord. Används numera som ett lockbete inför köpare...... Det fullkomligt dräller av sådana Annonser.....

jag skulle definitivt inte lita på detta!!!! Och ta det med en nypa Salt.
Ja det känns ju lättare att veta att det blir rätt om man köper en bil med ett par tusen mil kvar till det är dags till bra pris och byter på egen hand :-)
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det