Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kejo20
Hejsan
Jag har köpt en ledljusramp som skall monteras på min S60 T5 2004.
Var tar jag plusen till matningen av rampen?
Har tidigare bara haft bilar med batteriet i motorrummet, nu sitter det ju bak.
Finns det någon bra plus att skäla ifrån?
Bilen har bixenon eller vad det heter.
MVH KEJO
av jinxen
Plusplinten i motorrummet är väl en bra ide.
Sitter på förarsidan vid stötdämpartornet typ,på V70 iallafall.
av volvo244gle
Plusplinten i motorrummet som sagt, och du hittar även en väldigt lämplig jordpunkt alldeles i närheten ut mot innerskärmen.

Vad gäller styrningen så har du två alternativ. Antingen så gör du på traditionellt vis och tar styrströmmen (plus) till reläet med en strömtjuv från helljuset.
Du hittar lyktans kontakt långt nere till höger sett framifrån. Blå kabel har jag för mig, men mät för säkerhets skull!

Det officiella sättet att göra det på är att utnyttja det lösa två-poliga kontaktstycket som finns där bakom lyktan. Kontakten innehåller jord samt styrplus till reläet.
Allt man behöver göra sen är att montera knappen i den lediga platsen under klimatpanelen.

Vet inte hur det är på S60, men vår V70 -04 hade svart inredning och det får man ha i åtanke när man handlar knapp hos Volvo. Kommer se rätt dumt ut med en grå...
Tycker man knappen är dyr så går det faktiskt att "koda om" vilken annan knapp som helst (från skroten) så att den får avsedd funktion. Funktionen definieras helt av värdet på några motstånd inuti knappen, men fel symbol på framsidan får man såklart leva med.
av kejo20
En dum fråga kanske, måste man dra in sladdar till instrumentpanelen?
I så fall var går man in med dom?
MVH KEJO
Användarvisningsbild
av wissel
kejo20 skrev:En dum fråga kanske, måste man dra in sladdar till instrumentpanelen?
I så fall var går man in med dom?
MVH KEJO
Nej du sätter in den i vilket hål du vill, jag flyttade om mina knappar i den ordningen jag vill ha.
Några minuter senare så har CEM hittat dom o aktiverat dom på sina nya platser.
Känns liite som om du behöver läsa på lite hur det funkar, du kan få felkoder o elände om du gör fel.....;-)
Det går i ditt datanät på bilen o där bör man veta hur det funkar.....bara ett tips. :P
av kejo20
Hej exilgotlänning.
Även jag är exilgotlänning, uppväxt i Ygne, jag är 63 år och inte så insatt i det här med datorer i bilar, körde innan en S90 vilken jag var mycket nöjd med och kanske skulle behållit, ville dock ha en lite modernare bil och hittade en S60 T5 2004 med bara 9000mil på mätaren och en ägare innan (72 årig dam), Vad menar u med mitt datanät? vill gärna lära mig mer om bilen då den skall bli förhoppningsvis min sista.
Jag har köpt en ledramp som jag skulle vilja montera på enklaste sätt.
Så all info mottages tacksamt.
MVH KEJO
av NiclasS60
Hej
Min bil ( Volvo S60 2004 ) är Xenon konverterad ( vet inte om det påverkar )
När jag mäter på styrspänningen till extraljusuttaget innanför vänster framskärm så har jag ständig + spänning.
Jag har köpt en ny extraljusknapp som jag monterat i panelen.
Är detta en programmeringsfråga eller en fråga om konverteringsproblem från Xenon konverteringen ?
Någon som har några tips ?
av glock40sw
Den ena kabel ska ha ständig plus och den andra kabel jordar CEM via knappen.

När du kopplar relä spolen(85 och 86) över de två kablar ser du att relä drar när du har helljuset på och knappen är intrycket.

Matningen till extraljus tar du via den + skruven vid säkringsdosan.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det