Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nisseankan
Hej,
Har ett märkligt problem.
Temperaturmätare går upp till normalt när bilen står på tomgång. Härlig värme i bilen blir det också!
När jag börjar köra sjunker temperaturmätaren ner till nästan inget. Värmen i bilen blir då betydligt sämre i kupén. Stannar jag och kör bilen på tomgång går temperaturen upp till normal efter en kort stund och värmen återkommer.
Någon som har en idé?
Med vänlig hälsning,
Håkan i Göteborg
av Knatch
Nisseankan skrev: mån 26 nov 2018, 21:32 Hej,
Har ett märkligt problem.
Temperaturmätare går upp till normalt när bilen står på tomgång. Härlig värme i bilen blir det också!
När jag börjar köra sjunker temperaturmätaren ner till nästan inget. Värmen i bilen blir då betydligt sämre i kupén. Stannar jag och kör bilen på tomgång går temperaturen upp till normal efter en kort stund och värmen återkommer.
Någon som har en idé?
Med vänlig hälsning,
Håkan i Göteborg
hallååå eller! :-D
din termostat har fastnat i öppet läge och behöver bytas. Brukar bli så med tiden. Eller så har du ingen termostat (mindre troligt) :)
kostar inte många kronor hos återförsäljaren och sitter i ett termostathus med 2 torx skruvar.
När du ändå är där och pillar så köp 2 nya torx skruvar också, dom kostar inte mer än 20kr st.
Öppna motorhuven så ser du den (termostathuset) under oljepåfyllningslocket på vänster sida.
Lossa skruvarna och flytta toppen på termostathuset åt sidan. efter att några deciliter glykol runnit ut så plockar du ut termostaten och sätter i den nya med nya gummipackningen och skruvar tillbaka. Fyll på glykol till max i glykolbehållaren sen är du klar.
Tippar på att det tar 30min om du aldrig har gjort det
av Nisseankan
Tack. Det gjorde susen! Klarade det på ca timmen inkl inköp av glykol. Sparade 3 000 (Bilias pris för jobb och material) - 100 kr (termostat) - 100 kr (glykol)...
Tack!
av Knatch
Nisseankan skrev:Tack. Det gjorde susen! Klarade det på ca timmen inkl inköp av glykol. Sparade 3 000 (Bilias pris för jobb och material) - 100 kr (termostat) - 100 kr (glykol)...
Tack!
så jävla härligt ! ;-)

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]