Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GAM
Min V70 har börjat rycka vid gaspådrag och efter en stunds försök till acceleration börjar motorlampan blinka först sedan vid fler accelerations försök tändas helt. Jag har kollat bränsletryck och det är ok, kollat stift (nya) och T-spolar, funkar som de ska varm som kall.
Är det någon som känner igen fenomenet och kan ge ett svar på vad det kan vara för fel?
Själv har jag fundringar på om det kan vara katalysatorn som smält/blivit tilltäppt och blockerar avgasröret så vid gaspådrag kommer inte avgaserna ut som de ska.
Ska kolla det i morgon.
av MickeM
Vad säger felkoden/erna som tände motorlampan?
Annars är det det bara gissningslek.
Tät katalysator eller ljuddämpare stämmer med symptomen, men är både jobbig och dyr att byta på vild chansning.
Det finns flera fel det kan vara.
Så felkoder!
av GAM
Knatch skrev: ons 21 nov 2018, 20:41 Acceleration innebär ju mer luft, mer soppa.
Har du kollat luftfiltret? Bränslefiltret?
Yes, luftfiltret är nytt sedan en månad och jag har mätt bränsletrycket idag med mätaren på vindrutan vid körning och trycket låg stadigt på 3,8-4 bar ändå ryckte bilen.
av GAM
MickeM skrev: ons 21 nov 2018, 20:58 Vad säger felkoden/erna som tände motorlampan?
Annars är det det bara gissningslek.
Tät katalysator eller ljuddämpare stämmer med symptomen, men är både jobbig och dyr att byta på vild chansning.
Det finns flera fel det kan vara.
Så felkoder!
Beställde tid ikväll för felkod avläsning imorgon så vi får se vad de säger.
av GAM
Problemet löst! Phu!
Det var tändspolen till Cyl.1 som spökade, kod: P 0301: Cylinder 1, feltändning detekterad och Kod: P 0300: Enstaka/flera cylindrar, feltändning detekterad.
Bytt Cyl.1:s tändspole och motorn går som den ska igen. :-)

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]