Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av respiratorlös
Hej
Kupéfläkten la av så jag köpte ny då hoppade den igång igen.
jag tänkte att de e väl dax att byta iaf så jag började skruva och märkte ganska snabbt att det inte var så lätt.
så jag skruvade ihop den och nu funkar den inte.
Jag gör ett nytt försök i helgen och undrar lite om bytet hur många skruvar är det och ta bort finnes det något smart sätt att göra det på och något verktyg man måste skaffa?

Är en v70-00 är tydligen både en"n" och "II" stora handskfacket med djävligaste fläkt huset

Övrigt: hur får man torkarbladet och trycka på bakrutan? hållaren verkar gjord av skumgummi
bilen verkar tappa effekt vid 4-5000 varv några tips om vad det kan vara?
av MickeM
Lite bökigt att ta loss fläkten är det, men mest för att det är obekväm ställning.
Om man tar loss fästöglan under får man några mm till att sänka den så den går ut. Trångt? Ja.

Behövs inga konstiga specialverktyg utöver torxmejsel. Jag tog ner hela handskfacket när jag smorde fläkten pga kvitter.

Nu bakrutetorkararm inkl blad finns billigt på Biltema. Typ 120kr.

Har du en 140hk?
Den tappar mycket accelerations kraft över 3800varv.
Dom är mappade så.
Det är största skillnaden mot 170hk vars vridmomentkurva fortsätter där 140hk bryter av.
Förutsatt att det sitter och ser ut på samma sätt på din som på faceliftade modellen:
Inget direkt över special så för kupéfläkten, mer dryg ställning man får ligga i som tar ut sin rätt lite.
Några "bra att ha" är:
* Sminkspegel eller liknande liten smidig variant man kan kolla enklare med, plus en liten ficklampa för extra ljus.
* En bitshållare, sån där magnetisk som brukar komma med skruvdragare. Så kan man skruva i lite med fingerkraft utan att skruven trillar av hela tiden.
* En sån där insektsnyckel för torx (heter det insektsnyckel?, iaf en sån där som brukar följa med möbler när man ska skruva ihop dom). Den underlättar till 1 utav skruvarna till fläkten då den sitter trångt och lite grunt att kunna få upp mejslar/spärrskaft.
* En full hushållsrulle eller liknande man kan trycka in under när fläkten ska tillbaks så den hålls uppe, alltid enklare att ha båda händerna fria att hålla+skruva med.
* Bort med ISOfix ögglan som sitter i golvet (den ska ha gänglåsning sen också om jag minns rätt?), ger lite mer utrymme att lirka ut fläkten då.

I övrigt så rekommenderas det att du plockar bort handsfacket för mer insyn och enklare att komma åt (vet iofs inte om man ens kommer åt allt med det kvar på plats?), bort med plasten på insteget också så du kan vika upp golvmattan.
Finns en guide här på forumet som en användare skrev, den kanske kan va till hjälp för dig också.
Lite kort angående skruvar:
Kåpan under kupefilterboxen - 2st skruv.
Handsfack - 8st skruv.
Fläkten - 4st (5st?) skruv.

Notera att det finns en uppsjö med olika val av verktyg folk använt för att komma åt på sitt sätt för att skruva bort skruvarna, alla har säkert just sina varianter man tycker gör det bäst med.
Basen är iaf en bitsmejsel, litet smidigt spärrskaft, nån mindre förlängare, torx bits.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]