Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Syrrans V70 -06 har problem vid backning, höger bakhjul rullar trögt eller låser sig vid backning (lite oklart vilket, men hjulet hade grävt ner sig vid backning på grus). Jag tänker spontant att det kan vara någon vajsing med handbromsens bromsbackar? Ej minusgrader.

Största fundering är väl mest hur allvarligt felet kan vara? Bör man ställa bilen tills den åtgärdas? Kan det vara något annat som felar som går att kolla själv?
Användarvisningsbild
av Derank
spontant skulle jag säga handbromsen, nån back som separerat och lagt sig i trummen, är ju rätt fort att riva bort och kolla.
Användarvisningsbild
av Cotag
Vet inte om det ser exakt lika ut som en -99, men blev "utringd" på en sån med tvärstopp på en parkering. Där var det, som Derank redan skrivit, belägg(en) som lossnat från backarna och kilat fast trumman. På den bilen va vajrarna också kass (höljet rent knäckt) där dom "ansluter" till chassit, kolla om dessa också är det, kan ge en viss indikation på statusen på beläggen tänker jag.
av Schmoyoho
Hon bor inte i närheten så jag har inte möjlighet att kika. Låter som att det är en dålig idé att köra bilen då om trumman låser sig under körning?
av MickeM
Och för trafiksäkerheten.

Att köra SAKTA en kortare sträcka till lämpligt ställe för kontroll är möjligt.
Men det finns risk att hjulet låser framåt också, så efter starkt trafikerad väg är olämpligt om man blir stående.
Men är farten endast 10km/h så är risken mindre att nått havererar, och säkerheten är ok.

Men bäst så klart med kontroll på plats pch ställe.
Att helt ta bort backarna för att köra längre sträcka till verkstad, eller väntan på verkstad stod är helt möjligt, men då har man ingen handbroms.
Andra hjulets handbroms påverkas också negativt.
av Schmoyoho
Nu framkom det att det istället var så att hjulet bara var låst initialt och kunde börja rulla, så jag vet inte om den "bara" kärvar eller om det är så att t.ex någon av bromsbackarna separerat som ni skriver. Men det får nog bli en liten repa till Volvo i vilket fall, lär väl inte skilja så mycket i pris för en översyn kontra byte av backar.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]