- tis 30 okt 2018, 17:21
Bytte i förrgår båda motorkuddarna på min V70 D5 -02 då de inte var täta längre och gav mig ett vakuum läckage. Märkte när jag lossat den bakre motorkudden och lyft motorn att hela fästet till kudden satt löst! Av 3 skruvar som ska hålla fästet på plats så satt bara en kvar och den var halvvägs utskruvad. Jag tog ut kudden och fästet och märkte att de andra två skruvarna gått av och satt kvar i gängorna utan skalle. Alla motorfästen och kuddar har jag bytt den senaste månaden och samtliga var sopslut vilket säkert gett väldigt tryck på skruvarna som gått av från utmattning.
Jag har satt ihop allt och dragit fast den enda skruven som går men motorn hamnar ju inte i rätt läge och det kommer ju säkert leda till att mina nya fästen och kuddar slits ut i förtid m.m.
Har någon här vart med om samma sak och hur löste ni det? Man kommer ju knappt åt att se dessa skruvar och min första tanke var att motorn måste ur för att komma åt att borra ur eller svetsa på en mutter på skruvarna. Eller finns det en bättre/enklare lösning eller "hemmamek tips"?
Här är fästet jag snackar om (artnr 8666261):

Det är skruven som sitter i det C formade hålet som håller allt på plats nu.
Jag har satt ihop allt och dragit fast den enda skruven som går men motorn hamnar ju inte i rätt läge och det kommer ju säkert leda till att mina nya fästen och kuddar slits ut i förtid m.m.
Har någon här vart med om samma sak och hur löste ni det? Man kommer ju knappt åt att se dessa skruvar och min första tanke var att motorn måste ur för att komma åt att borra ur eller svetsa på en mutter på skruvarna. Eller finns det en bättre/enklare lösning eller "hemmamek tips"?
Här är fästet jag snackar om (artnr 8666261):
Det är skruven som sitter i det C formade hålet som håller allt på plats nu.
Senast redigerad av 3 viktorå, redigerad totalt 0 gång.
- By Bio70