Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Påbörjade demontaget av allt runtomkring v.växeln idag. Känner viss ånger men nu har jag börjat så det är bara att fullfölja. Funderat på oljekylen, enligt VIDA så måste den bort men är det någon som bytt utan att tagit bort oljekylen? Har nyligen bytt olja och att återanvända oljan känns långt ifrån rätt...
av bredbar
Ska nu till att montera ihop allt igen efter att äntligen fått loss hylsan. Man skulle ju markera läget på kardanen och vinkelväxeln vilket jag också gjorde men nu när jag tittar på vinkelväxeln så verkar det som min markering försvunnit... :oops:

Hur viktigt är det att kardanen monteras tillbaka i samma läge?
Kan man på något vis ta reda på hur den ska sitta?

Har ett märke som jag tror kan vara rätt, får chansa på det i värsta fall.
av Zuckuss
Att kardanen monteras tillbaka på samma sätt har väl med balansering att göra skulle jag tro - men jag vet inte.

Har du en TF80-SC automatlåda eller en manuell? Har inget med kardanfrågsn utan är bara nyfiken då detta är ett jobb på min to-do lista :-(
av bredbar
Har manuell. Jag kan säga såhär i efterhand att det här är något jag aldrig kommer göra igen och då har jag inte monterat tillbaka något än. Allt är i vägen och har du otur som mig så sitter hylsan så in i he***te. Se till att bilen lyfts upp en bra bit över marken, underlättare väldigt mycket samt om du kan stå i garage och jobba.
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]