Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xade
Hej,

Har haft problem med vänster bakdörr på min 2005 S60, den går inte att öppna utifrån. Inget motstånd i handtaget och den lägger sig inte på plats när man släpper. Om man vill att handtaget ska lägga sig på plats så får man "lirka" in den, genom att lyfta och släppa flera gånger. Inifrån fungerar utmärkt.
Det går att låsa bilen utan problem, larmet aktiveras som det ska.
Se nedan video;

Ska ta bort dörrpanelen och kika i veckan, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Är det låskistan som måste bytas ut möjligen?

Tack!
Troligast att yttre handtaget är hela orsaken.
Jag tror att armen som drar i stången till låskistan är av. Därför den lägger dig snett också.

Lite drygt att då tag i ett med rätt färg bara.

Men ta loss dörrsidan och kika in innan du köper nått. Kanske bara har krokat ur på nått vis.....
av xade
MickeM skrev: lör 06 okt 2018, 10:51 Troligast att yttre handtaget är hela orsaken.
Jag tror att armen som drar i stången till låskistan är av. Därför den lägger dig snett också.

Lite drygt att då tag i ett med rätt färg bara.

Men ta loss dörrsidan och kika in innan du köper nått. Kanske bara har krokat ur på nått vis.....
Verkar som att du hade helt rätt. Antar att det ska sitta en arm från hantaget i den blåa plasthållaren:

Då är bara frågan hur man byter det yttre handtaget. Har sökt runt lite utan resultat, finns det någon guide som visar hur det går till?
På filmen ser du två muttrar.
Och sen ska stången till låset lossas, men den är redan lös....
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?