Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag håller på att byta motor (eller åtminstone försöka...). Ersättningsmotorn kom med en kabelhärva som jag hade tänkt använda, så jag kopplar bort den gamla på motsvarande sätt. Nu när det är i princip klart så lyckas jag inte få isär eländeskontakten på bilderna.

Lös kontakt (till nya motorn):
kontakt1.jpg
kontakt1.jpg (76.21 KiB) Visad 773 gånger
Härunder sitter ju eländet som ska bort:
kontakt2.jpg
kontakt2.jpg (90.08 KiB) Visad 773 gånger
Men hur?
Efter att ha funderat ett tag så kom jag fram till att den metallfärgade boxen ska nog dras uppåt och kontakten därefter dras framåt ur den vita plasten. Men det sitter hårdare än jag vågar dra.
Någon som vet hur man får isär och det utan att sabba något? Hur får man allt i rätt läge när man ska ha ihop det igen? (Jag vill inte gärna sabba något kontaktbleck.)

Vad är det för boxar förresten? Mycket sladdar är det i alla fall...

(Jag börjar ångra att jag inte plockade bort alla anslutningar på motorn istället. Till råga på allt så kändes det som att den gamla kontakten började separera när jag drog lite i den, så det kanske är för sent att ändra sig nu.)
Jag försöker nog använda den gamla härvan trots allt...
Jag blev inte så sugen på att skaffa ett verktyg som förmodligen aldrig mer blir använt. (Det finns ju billigare Kinavarianter också, men jag har inte lust att invänta en månads leveranstid.) Det känns lite väl osäkert att testa utan verktyg också, det såg ju lätt ut att skjuta clipsen på filmen, men det är nog inte så lätt med boxarna på plats.
Till en annan gång:
Menar att den vita plastramen kan lossas lite från bottenplattan med en mejsel runt kanten , vilket gör det lättare att lossa modulen från ramen (...att skjuta in dom lila låsklackarna)

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]