Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Martinsjodell1984
har en fråga angående acc funktionen på S80 2001:a , när man har acc panel på auto läge ska den börja blåsa för att kyla ned kupé vid varmt väder. Vilket den inte gör!!
Har mycket damm i tempsensorn på acc-panel, kan detta ha med mitt problem att göra?
fläkt hastigheten funkar om man vrider på manuell ställning av hastigheten.
av MickeM
Går inte kupefläkten alls på auto?
Eller är det bara kyla du saknar?

Kyler den om du ställer på MAX kallt?
Då struntar den i kupegivaren och bara kyler.

Även om AC systemet är trasigt, ska den blåsa luft med utomhustemperatur.

Pilla INTE i hålet för kupegivaren!!!
Givaren är bara en jättetunn tråd precis innanför gallret som otroligt lätt går sönder då.
Användarvisningsbild
av Martinsjodell1984
kupéfläkten funkar om man kör manuellt läge och ac:n kyler som den ska, de är bara när man kör på auto läget när bilen stått ute en varm dag och man startar den så börjar den inte blåsa som en orkanstorm som alla mina andra bilar har gjort för att kyla ned i kupén och för att sedan gå ner i hastighet när inställd temperatur blivit uppnåd. då undrar jag om dammet vid kupégivaren kan ha nåt med de att göra, att den inte känner av tempen ordentligt i bilen och därför inte funkar som jag tycker att den sa funka, men ac system kanske inte ska funka som jag beskrivit ovan?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Min S80 01 gjorde så, nästan för ofta t ex om bilen stått i septembersol men inte egentligen var så varm. Min nuvarande V70 04 gör det inte även om det är 35 grader ute. Någon inställning kanske?
Användarvisningsbild
av Martinsjodell1984
tänkte bra om tråden vid kupésensorn va full med damm så kanske den inte känner av luften i kupén som den ska och gör man rent den så börjar den kanske funka som den ska?
Jag jobbar själv på en Scania lastbilsverkstad och jag vet att om de sitter damm vid tråden för kupésensorn i dem så kan ac systemet börja bete sig konstigt, men jag har tyvärr inge erfarenhet av volvo. Men om dina bilar beter sig precis som min S80 så borde de inte va nåt fel. tack för snabba svar:-)
av MickeM
Jo, det kan vara smuts I sensorn.

Går aspireringsfläkten? (Den som suger luft förbi sensorn)
Den hörs när man sätter sig I bilen i tyst miljö.
Ökar den farten på fläkten om du sätter fingret över hålet, har du annat problem.
Då är det luftflöde förbi.

Rengöring görs BAKIFRÅN.
Dvs fram med hela panelen, bort med aspireringsfläkten och EXTREMT försiktigt plocka ut dammtussar.
Dra inte ut dom igenom gallret. Då är det mycket stor risk att du pajar givaren.
Även med dammsugare.

Givaren lann vara paj också.
Men då har du felkoder i CCM.
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]