Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Min bil har varit på rep/service på två olika verkstäder.

Verkstad 1 anmärkte i samband med 20k milservice att "inre styrstag glappar på båda sidor".
Detta vill de reparera genom att byta styrled. (Är styrstag och styrled samma sak?)

Verkstad 2 anmärkte att stöddämpningen höger fram läcker lite. Detta anmärkte de på i samband med att de släckte en 2:a (handbromsen tog för sent).

Vilke av detta bör åtgärdas först?
Bilen har rullat 21k mil och jag kör uppskattningsvis 80% landsväg/motorväg om det har betydelse.
Förslagsvis båda felen samtidigt.
Båda ger beaiktningsanmärkning, men lederna ger ombesiktning.

Inre styrled kallas också styrstag.
Det kan som sagt vara läge att göra båda ingreppen samtidigt eller i vart fall nära varandra i tid. Varför? Jo för att styrledsbytet kräver en framvagnsinställning och skall man vara ordentlig så krävs det även vid stötdämparbyte fram. Genom att sprida ut reparationerna kan du råka ut för att betala för två hjulinställningar (om du nu lejer bort jobbet till en verkstad).

Jag upplever att besiktningarna nu för tiden släpper igenom avsevärt mer än förr - på gott och ont naturligtvis. Min bil gick igenom två besiktningar utan anmärkningar på lederna, medan däckverkstan som skulle göra hjulinställning (jag hade monterat sänkningsfjädrar) hittade glapp i både inre och yttre styrleder samt länkarmsbussningar.
Så du kan ju också resonera som så att har bilen gått igenom besiktningen utan anmärkning på dessa punkter, så är "felen" inte tillräckliga för att utgöra ett problem och därmed kan du låta det vara, men räkna med åtgärd framöver.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]