Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dåligt råd men kan man inte bara skruva loss vänster lamphus och koppla in med höger sidas kontaktstycke, förutsatt de är liksidiga? Eller om du har någon vän med en Volvo med likadana strålkastare som låter dig gå lös på dennes bil en stund. Funkar det inte med ett annat lamphus så vet man ju att felet inte sitter där. Men att du har spänning fram till lamphuset men inte i kontakten till lampan låter ju som en ganska lovande prognos.
Jag tänkte du skulle korstesta med det vänstra lamphuset så jag försökte kika i VIDA om kontaktstycket var lika men det blev en större djupdykning än jag kände för. Kan iallafall bjuda på artikelnummer om det är till någon hjälp. Lamphus för bilar med respektive utan elektrisk höjdjustering: 30698836, 30698842

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/30698836
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/30698842
Skulle säkert fungera, men är ju en lite B-lösning, vad en sån lösning ställer till med i form av larmer från CEM, om den nu är i ett sånt skick att den i alla fall kan larma om fel, vet jag inte.

Går ju att testa, kom ihåg att sätta en säkring på matningen till reläet (alltså tråden som du tar från batteriet till uttag 30 på reläet), så du inte riskerar att elda upp alltihopa.

Antar att allt sådant här är kollat, om man nu lagt flera timmar på felsökning, men kan ju vara värt att kolla igen, kontakten bakom strålkastaren, där sitter halvljus höger på stift 3 och är en blå/gul kabel, ibland har det hänt att kablar ärgat av alldeles före kontakthus, så sprätta kabelhärvan i bilen några centimeter och mät om det finns spänning på kabeln, alltså inte i kontaktstycket, utan använd en penetrerande provspets som du trycker genom isoleringen, alternativt att du skalar bort lite isolering med en kniv, så du kommer åt ledningen, glöm inte att tejpa en sådan sak när du mätt färdigt.

Om du kör på pul lösningen så tycker jag att du för säkerhets skull skall klippa den blå/gula kabeln och skarva in den från det nya reläet på denna, så har du fortfarande möjlighet att ta ur strålkastaren genom att dela på den befintliga kontakten, den andra blå/gula änden, som kommer från bilens kabelhärva, får du isolera så den inte kan ställa till nåt.

Synd att du bor så långt bort, sånt här är rätt kul att felsöka på (tycker jag).
Vad gäller bilprovningen så kan dom inte säga något om att det står "lampfel", finns vad jag vet ingen lag som säger att man överhuvudtaget måste ha en lampfelsdetektering på en bil, särskilt inte en 2007:a, det dom skall kolla är att det lyser och inte bländar.

Men försök mäta och se om det finns spänning fram till kontakthuset, och då mäta på ledningssidan av huset.
Hej Matsand och tack för mycket värdefulla tips. Jag ska testa typ en nål i #3 blå/gul för att säkerställa att ström eller ej....hmm. Där ramlade poletten ned!! Jag är världens ärkenöt!!! Tror ni inte på f_n att jag har varit på fel lampa å jagat i lamphuset. Bara att byta glödlampa nu. Tack igen Matsand - det var din #3 blå/gul som fick mig tillbaks på banan!
XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmo[…]

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]