Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dillen
Hej

Jag har fått lite motorproblem som jag inte blir klok på och tänkte därför kolla vad alla kunniga på forumet tror om saken :) Det hela gäller en v70n -08 2.4D (d5244t5 ) med ca 22600 mil.

Det är en rad olika problem som uppstått och det hela kulminerade i att jag idag helt tappade laddtrycket efter att jag varvat motorn ordentligt ett par gånger. Låt mig redogöra för de fel jag har och i vilken ordning de uppstått:

För en tid sedan gav staget till virvelspjället upp varefter jag ibland fått upp motorservice erfordras när jag varvat över ca 3500 varv. Det läcker dessutom lite olja vid änden av virvelspjället. Jag har dock inte märkt någon skillnad på motorgången

Jag har även under en tid haft ett vinande ljud när turbon laddar (uppskattningsvis över 1500 varv). Jag har gissat att jag haft nån liten läcka i luftrören efter turbon men när jag kollat har jag inte kunnat se något och motorn verkar accelerera som vanligt.

Trots att motorn gått bra så bestämde jag mig idag för att kolla felkoder och verifiera så att laddtrycket var OK. Jag började med felkoder och fick då felkod P0101 VOLVO - Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem. Jag gav mig sen ut och loggade laddtrycket vilket också såg ok ut (1.3 bar). Men, efter att gett fullgas ett par gånger så blev bilen plötsligt helt orkeslös, turbon laddade inte och det vinande ljudet jag tidigare hört försvann. Efter att ha stannar och startat om bilen så gick den som vanligt igen fram tills jag återigen gav max gas och varvade ordentligt. Efter att återigen ha läst felkoder så visade det sig att P0299 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition tillkommit.

Så till mina frågor
1) Tror ni ett trasigt virvelspjäll kan resultera i p0101 Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem?
2) Kan laddtryck läcka ut vid virvelspjällets ände om detta är slitet? Skulle det isf vara där det vinande ljudet uppstår?
3) Vad kan vara orsaken till att laddtrycket försvann helt efter ett par fullgasaccelerationer för att sedan återkomma?

Tack på förhand (och sorry för wall of text...)
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?