Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zuckuss
Får ärligt erkänna att detta är lite pinsamt, dels för frågan men också för att jag inte lyckats googla mig till svaret.

Jag ska ge mig på att byta Olja i AUT lådan (TF-80SC) och för att komma åt påfyllnadshålet måste luftboxen bort. Tänkte jag ville läsa mig på lite hur man enklast demonterar lådan utan att ha sönder något (för mycket). Verkar vara lite sladdar osv - allt jag funnit hittils i guide väg är "demontera luftboxen" :)

Tack på förhand.
För att montera bort luftboxen drar du endast uppåt (rejält, se till att ha handskar på dig så att du får bra grepp). möjligen måste du ta bort in-luftslangen som kommer från grillen först. Det räcker med att dra ut den för hand (här behöver man inte vara våldsam). Det borde räcka, sedan kan du "vika" hela boxen och slang åt sidan.

Om det inte räcker så kan du se följande video där de monterar bort toppen av boxen och luftmassemätaren:
av Zuckuss
Tack för svar Någonting - problemet är att videon verkar visa en bensinare, jag har en D5 Diesel :)

Själva "ryck-fasen" har jag noterat i de få trådar jag sett - jag söker information om vägen fram till rycket.

Så här ser det ut i min bil - jag behöver ta bort hela boxen.
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?