Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Vår S60 betedde sig skumt i fredags. Låg med farthållare på i ca 90km och plötsligt kändes det som om motorn misstände. Körde utan farthållare och det kändes likadant. Rycken återkom med jämna mellanrum under de 15 milen jag körde. 2ggr vid korsar kändes det som om den skulle stanna. Inga varningslampor tändes och bilen känns pigg som vanligt på vägen när man ökar farten. Har varit trögstartad ett tag vid kallstart när det varit runt 30grader på eftermiddagar. Någon som känner igen symptomen? Ska kontakta volvo i morgon.
Senast redigerad av 1 DBS, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Det krävs felkoder för att kunna ge nått bra tips på detta.

Att se över alla slangar osv kan man alltid göra.
Det skulle kännas sådär att lämna in och återfå bilen med kommentaren: "vi hittade en lös slang. 1500kr Tack!" (Vanlig min summa vid felsökning)
DBS, ber om ursäkt för offtopic, men tyckte det var onödigt att skapa en ny tråd.. :-o
Undrar om du kan berätta om vilken bränsleförbrukning en s60 140 hk automat har. Är nämligen intresserad av en begagnad sådan, men då soppan nu sprängt 16kronorsnivån så är jag lite tveksam.
Kan man klara sig på 0,85 på lugn landsvägskörning och strax över litern i stadstrafik?

Med vänliga hälsningar
av DBS
Ursäkta att jag inte sett din fråga ang förbrukning.
Den är inte så törstig, utan jag tror det stämmer ganska bra med vad du skrev.
Tror till och med att den drar mindre än 0,85 på landsväg.

Är van vid min gamla 740 och då är ju S60 rena snåljåpen på bränslefronten i jämförelse. :-)
Nu har jag fått tillbaka S60 och nu går den finfint igen.
Bränslefiltret var aldrig bytt och var i princip genomrostat, så man kan ju tänka sig hur det såg ut på insidan...
Bilen har gått 12.500 mil, så det var väl på tiden. Bilen startar lätt och jag tycker automaten växlar mjukare än förut också, om den nu kan göra det pga bränslefilterbyte.
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?