Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av björn67
Hej har en s80 biofuel tankade den full bilen gick som en klocka
dagen efter skulle jag köra men då var tanken tom
någon som har tips vad det kan vara
finns det någon verkstad i skåne som är bra på gas bilar
av MickeM
Du menar att gastanken var tom, antar jag, och inte bensintanken?

Gasen kan läcka på måååånga ställen.
Jag skulle nog rekomendera dig att inte köra den bilen med en så stor gas läcka.
Eller ens använda nått elektriskt.
Boooom!

Jag vet inte om det finns någon verkstad som specialicerat sig på just Bi-fel.
Jag vet att det finns nån privatperson/liten firma som renoverar gastrycksregulatorer, mm i södra Sverige. (Sett på Blocket.se)
Men om hen tar åt sig hela fordon tvivlar jag på. Sannolikt bara ditskickade detaljer.

Kom i håg att gastankarna "går ut" 2019.
(Eller kanske redan har det. Det var max 15år i början och blev 20år senare)

Sannolikt är det inte ekonomiskt försvarbart att byta gastankar.
Att ta bort gassystemet är möjligt enl trafilverket, men ganska omständigt. = blir dyrt om verkstad skall göra det.
Så kosta INTE på den några stora pengar är min rekomenation..
av marimbalanguage
Hur vet du att det är tomt? Visar tryckmätaren noll, eller slår den inte om till gas?
Kolla säkringen till gasdriften, om den går öppnar inte gasventilerna, och då går inte bilen på gas...
av björn67
Mätaren till gasen visar tom
samt startade bara när jag slog över till bensin
den gick kanon fint på gas dagen innan när jag tankade gas och då visade mätaren full tank
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hade en företagsbil, V70, som också läckte gas. Den kunde tömma halva tanken, eller mer, över natten...
Visade sig vara vid mätaren/klockan som sitter i motorutrymmet. Blev byte av ett antal komponenter kring detta.
Rekommenderar att bilen lämnas till en auktoriserad verkstad för felsökning, om inte tankarna har passerat bäst-före....
av marimbalanguage
Har du testat tanka gas? Det är osannolikt att det är helt tomt på gas, då det är tre separata tankar med tre separata gasventiler. Ventilerna är stängda när tändningen är av, så även om en tank läcker borde det vara tryck i resten av systemet.
av björn67
Har bara provat gas en gång tankade fullt nästa morgon visade mätaren tom
startade inte på gas fick slå om till bensin då gick bilen
när jag tankat gas gick bilen utan problem och den går utan problem på bensin
har inte haft bilen så länge och det är min första gasbil har aldrig skruvat med gas så man vill ju inte pilla om man inte vet hur det funkar
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?