Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av micke3344
Hej!
Har en V70 -03 som inte tänder på alla cylindrar när jag startar. Men om jag sprayar med elektronikrengöring går den hyfsat, hackar dock till ibland under körning.
Nästa dag samma visa.
Det jag funderar på är att köpa en tändspole och prova mig fram vilken tändspole som är trasig.

Bakgrund: Byte tändstift och olja. Körde ca 20 mil, bilen började hacka.
Text i displayen "Sakta ner eller växla upp".
Hittade en gummiplupp på ett tändstift som lossnat från tändstiftsnyckeln. Plockade bort och rengjorde. Bilen gick normalt ett par mil. Bilen börjar hacka igen och varningstext dyker upp. Bytte en tändspole då jag såg att tändspolens gummihylsa spruckit några centimeter. Bilen gick bra drygt 20 mil. Därefter hackade den igen. Lossade kontakterna till tändspolarna. Satte i igen. Går bra några km. Sprayar elektronikrenhöring. Går hyfsar bra flera mil, hackar till ibland, ca en gång per mil. Så elektronikrengöringen gör att jag kan köra längre sträckor, men känns inte hållbart i längden.

Hur hade ni gjort? Köpt en tändspole och provat er fram, eller gjort på något annat sätt?
Hade antingen kopplat upp den o kollat vilken som feltänder.
Alt starta bilen lyft tändspole o se om där blir skillnad.
Blir det skillnad spole hel
Ingen skillnad spole kass.
Kan vara stiften oxå även om dom är nya.
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?