Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
Ifall det är varmt ute, och man har på ac'n. Går ut och startar bilen. Ska inte fläkten gå full fräs då så det vrölar?

Min är tyst, men snurrar lugnt.
AC'n kyler först när jag kört en bit och fått in naturlig kyla i kylet (inbillar jag mig).

Tänker att det är något knas med givare till kylet, för dom ska väl vara tvåstegs?
Det kyler också bättre eftersom kompressorn går fortare. Prova att gasa upp motorn lite till 1500-1800 rpm. Kyler det dåligt då nör bilen står still är det nog något knas med fläkten
Tja , de gamla AC bilarna vrålade ganska frisk efter starten i varma väder .Men det är redan historia, i alla fall min XC90 -07
sköter sig med automatik riktigt civiliserade ,utan att man märker någonting och kyleffekten har inget fel på.

Eftersom din bil är my06 skulle den inte vara sämre .
Du har två hastigheter på kylfläktarna.
Dom går seriekopplat (delad spänning) på lågfart först, och endast vid behov kopplas det om till paralellkopplat och då går dom fullfart.

Inget ylande från början.
Det är ju två reglage inne i bilen för temperatur.
Ifall ena är på lägst för max kylning.
Och andra inte är på lägst.

Får ena sidan verkligen max då eller blir det lite halvdan kylning pga den andra som är på högre temp?
av m2c
Testa mäta med en termometer i utblåset inne i bilen. Du ska ha hyffsad kyla även på tomgång efter cirka 30 sek. (Hyffsad = märkbart kall, iallafall under +20 oavsett hur varmt det
är ute) jag tycker det låter som att du har köldmediebrist. Speciellt eftersom du måste köra en bit för att få kyla. Fläkten är behovsstyrd efter trycket (värmen) i kondensorn.

Man kan säga att om ingen värme transporteras bort från kupen så finns det ingen värme att fläkta bort där fram.

Skulle det vara så att fläkten inte funkar så kommer systemet att slås av så fort det blir för högt tryck i kondensorn. Om det har hänt så kan du se det genom att kolla på yttersta delen på kompressorns magnetkoppling, den står då still när kompressorn inte jobbar.

Om du ändå misstänker att det är fläkten som är kass så kan du testa det genom att låta en kompis spruta kallvatten in i kondensorn med en vattenslang samtidigt som du sitter inne i bilen och känner om kylan blir bättre.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]