Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta lim är djävulens påfund.

Ibland släpper det INTE!
Så är det bara.

Detta för en petig tomte inte gillade ett klickljud, och nån än större pajas kom på idén med lim, när fett fungerar prima. (Och hindrar fastrostning tom)
Fått tag i fel drivaxel till en V70 D5 aut... Frågade ändå när jag var där. Jag har en fråga. Är det samma drivaxel till alla awd med automat oavsett låda. Jag har ju den sexstegade. Passar en drivaxel från den femstegade till den sexstegade lådan?

Det är tillverkningskod p30783183.

På bildelsbasen hittar jag drivaxlar med annat nummer också än det ovan fast med samma låda tf80-sc som den sexstegade lådan heter.
Kan tillägga att jag kan det mesta om drivaxlar nu. Åkte till JB i Jönköping de hade en axel med exakt samma nummer som min men damasken var skadad. De plockade fram en annan och bedyrade att den passade min bil. Jag såg att axeln inte var exakt som min. Den svarta delen som ska liga in mot packboxen var 1cm längre. Nåväl litade på JB och åkte hem igen 12 mil enkel resa. Kommer fram till min bil och visar axeln för min mekaniker. Han mäter avståndet från packboxen till kanten och det diffar 1cm . Ringer JB och ber att få ta den med trasig damask. Den har vi kastat säger han då. Gå och hämta den. Tur som aset hade den inte körts iväg. Fick köpa den billigt och returnera den gamla. Har köpt en specialdamask som man trär på och fyller med fett och som har livstids garanti. Så nu på söndag ska drivaxeln dit, det nya hjullagret byte av styrled yttre samt spolning av min automatlåda. Andra sidans lager väntar vi med. Min mekaniker kollade om den axeln satt lös och det gjorde den men vi upptäckte en annan härlig sak. Centrumbulten saknades så den klåparen som varit där innan har ju glömt den....
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]