Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rikardhålet
Hej! Har fått ett underligt elfel som jag inte kan "googla" mej fram på, så tänkte kolla med experterna här ;-)

Det började med att bilen larmade på "Kontrollera bromsljus", fastän allt fungerade korrekt. Sen började elhissarna bak strula. Varje gång jag skulle köra ner rutorna bak så drog torkarmotorn igång(bak). Alltså går inte rutorna ner, utan startar bara torkarmotorn. I samma veva så började centrallåset att strula, dörrarna fram låses men inte där bak :-(

Har kopplat ur torkarmotorn bak, men rutorna går inte ner ändå.
Bytte kabelmattan som går i bagageluckan från styrenheten, problemet kvarstår.
Testade att byta styrenheten i bagagen(bak på vänstersidan), problemet kvarstår.

Kan det vara någon jord som strular? Hur felsöker jag lättast?

Tacksam för svar! :-)
Jag skulle sikta på vatten i CEM, alltså huvuddatorn som sitter vid framrutan under torkarmotorn. Ganska vanligt att det läcker in vatten i en av kontakterna om man inte är noga med att ta bort löv och annat ur dräneringarna, och alla möjliga totalt olokaliserbara fel uppkommer. Vanligt är med bakrutetorkaren som inte går att få på/av, helljus brukar också bete sig konstig, blinkers funkar inte, och en rad andra möjliga fel.
av glock40sw
Läs felkoder med VIDA ,gemensam nämnare med dina problem med fönsterhissar och centrallås är DDM/PDM styrenheter i förar/passagerardörr ,den med torkare vet jag inte men alla konstiga symptom är möjliga.

Utan felkoder är allt bara gissningar ,dessutom hjälper VIDA också för vidare felsökningen inte bara enkla koder, och inte minst ,om du måste byta DDM behöver du VIDA för att finjustera fönsterhissar.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]