Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag letar efter en V70 runt -02 - -06. Ett minus är att många har ful klädsel. Dock har jag en fräsch skinninredning från en -02 som jag funderar på att återanvända och har några frågor angående det:
* Skiljer det något på stolar för dessa årsmodeller eller kan jag räkna med att de passar utan vidare?
* Hur pass bökigt är det att flytta över framstolar och baksäte?
* Är airbags i stolarna hopgifta med resten av systemet på något sätt så att man kan förvänta sig strul där?
* Den förarstolen jag har är utrustad med eljustering + minne och vad jag förstår så går det inget vidare att flytta över detta till en bil som inte är utrustad med det från början. I så fall skulle jag alltså behöva flytta över stolklädseln. Hur svårt är det? Någon som har en beskrivning hur det görs?
av MickeM
Jag TROR att det blev andra säten 2005.
Elektroniken är annan, så för airbags kan det spela roll.

Om du flyttar över dina orginal airbags i nya stolarna med bortkopplad batteri händer ju inget. (Om dom passar)
Men borde funka ändå om airbagarna är identiska. Det är ingen modul i airbagen.

Men satsa på 2003 eller nyare.
Bättre DIM och under senare 03-halvan byttes gasspjället också.
av SamuelH
Sittdynan i baksätet är galet lätt att byta, "ryggstödet" vet jag inte men jag tror den sitter med 10mm bakom sätet. Framstolarna är väl mer bökiga men ska väl inte vara så svårt det heller.
av Storfot
MickeM skrev:Jag TROR att det blev andra säten 2005.
Elektroniken är annan, så för airbags kan det spela roll.

Om du flyttar över dina orginal airbags i nya stolarna med bortkopplad batteri händer ju inget. (Om dom passar)
Men borde funka ändå om airbagarna är identiska. Det är ingen modul i airbagen.

Men satsa på 2003 eller nyare.
Bättre DIM och under senare 03-halvan byttes gasspjället också.
Fast om jag ska börja flytta airbags så gäller det ju att det inte är för bökigt att få av klädseln.
Jag siktar på en -03 eller -04 i första hand, fast hittar jag en -02 med "extra allt" så slår jag också till.
Användarvisningsbild
av Mindlight
Storfot skrev: Fast om jag ska börja flytta airbags så gäller det ju att det inte är för bökigt att få av klädseln.
Jag siktar på en -03 eller -04 i första hand, fast hittar jag en -02 med "extra allt" så slår jag också till.
Jag är också på G att byta klädsel på förarsätet på min S60 från 2003.
Dock köpte jag ett säte på skroten som visade sig vara samma klädesel som den jag hade men dock grå istället för beige så den fick vara övningsexemplar.

Vet inte om det kan vara till nytta med informationen nedan men skriver den så att andra med liknande problem kan se. Informationen kommer från mitt minne så det kan finnas felaktigheter. Nedanstående beskrivning är av manuellt säte vänster sida för Volvo S60 2003.

Viktigt! Det borde inte behövas sägas men jag tar inget ansvar för vara sig felaktigheter i nedanstående text / beskrivning eller konsekvenser av arbete helt / delvis baserat på nedanstående text / beskrivning. Arbete med komponenter som innehåller airbag kan innebära livsfara och / eller allvarlig skada för dig eller annan person. Om du inte vet vad du håller på med så GÖR DET INTE.

Airbagens konstruktion verkar vara en gaspatron som när den matas med tillräcklig ström öppnar en ventil och en robust tygpåse av syntetmaterial fylls blixtsnabbt till max. Av förklarliga skäl är det en lång lista på saker du kan göra så att du / någon annan skadar sig / mister livet så var försiktig!

Börja med att läsa igenom hela detta inlägget och inte bara punktlistan. Detta för att få en överblick och förståelse för vad du ger dig in i innan du påbörjar eventuellt arbete.

• Börja med att koppla ur samtliga kablar under stolen. Kontrollera att det inte finns några kablar som går upp i stolen från golv eller sidor. Jag har inte kunskap om det korrekta sättet att koppla ur airbag. Det kan vara så att du ska koppla ur batteriet och vänta en lång stund. Jag vet inte. Samtliga ska vara urkopplade för att inte airbag på något sätt ska få aktiveringssignal från bilen. Jag kopplade inte ihop plus/minus till airbagen men jag antar att det är praxis för att inte aktivering ska orsakas av statiskt elektricitet. Inbillar mig att det ska krävas 12V och några mA för att den ska utlösas.
  • Ta av reglerhjul för svank. Antingen kan man dra det rakt ut eller så finns det en täckplatta i mitten som du försiktigt pillar av och innanför finns en skruv som måste av för att kunna ta av reglerhjulet.
  • Ta av reglerhjul för ryggstödslutning. Antingen kan man dra det rakt ut eller så finns det en täckplatta i mitten som du försiktigt pillar av och innanför finns en skruv som måste av för att kunna ta av reglerhjulet.
  • Nackstödet kräver att du trycker på två punkter på baksidan av ryggstödet. Så vänta alltså med nackstödet.
  • Leta med handen innanför klädseln på baksidan av ryggstödets slut så hittar du till slut en rad med metallringar som löper horisontellt och som fäster i klädseln. Sätesramen har å sin sida en tunn metallstav som löper igenom ringarna och på så sätt låser klädseln mot sätesramen. Klipp av ringarna med en avbitare.
  • Dra klädseln upp en bit tills det tar emot. Om du kommer åt ringarna på baksidan klipper du av dem och fortsätter dra upp klädseln tills framsidan tar emot. Om framsidan tar emot byter du och gör samma arbete på framsidan tills baksidan tar emot
  • När du fått av alla fästpunkter tittar du på baksidan av ryggstödet och följer nackstödets fäste. Det finns två punkter du trycker in hårt för att nackstödet ska lossna tillräckligt för att du ska kunna ta av det.
  • Efter nackstödet är av kan du dra av klädseln.
Min tanke är att man kan köpa metalringarna på nätet alternativt hoppa över ringar och fästa med stripes.
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]