- fre 29 jun 2018, 22:15
Med lite tid över idag på kvällen tänkte jag slänga dit den där magnetventilen från ATM man haft liggandes sen i vintras.
Pet pet, pill pill nya ventilen inkopplad enligt bilden ATM har på sin sida.
Låter bilen gå på tomgång ett tag, åker sen ut och kör lugnt ett tag och sen efter det ska det små provas lite.
Första känslan är att den går bättre och jämnare när man bara gasar lite, men sen när jag gasar på lite mer så får man en känsla av att det laddar mer än vanligt..Suget som kommer vid ca 3000rpm är mer tydligt än annars.
Vid sista gaspullet så gasar jag mer men slår av för det känns som det skenladdar som fan eller nått.
Provar typ 2-3st pull på gasen till och tänker att nått står inte rätt till, både turbo vin och annat upplevs som det laddar som Fan mot innan.
Iaf på sista pullet så rycker det till lite och motorn blir sviiin seg sen.
Känns som turbon slutat ladda helt och hållet, varvar ohyggligt segt både vid körning och på tomgång.
Åker och hänger av batteriet ett tag så ev fel nollas, provar en ny vända. Samma visa igen.
Åker då och byter tillbaks till gamla ventilen och nollar igen.
Nu går den normalt igen men lite ryckigare när man kommer upp lite i varv, inte så att det RYCKER som f*n utan mer nått-några små små ryckningar under gaspullets gång.
Sen blir den svin seg igen och orkar knappt varva.
Lite kortfattad info:
* Varvar sviiin seegt på tomgång och under körning - antar att detta beror på Limpmode (?).
* Ingen motorlampor eller info i färddatorn om ev problem.
* Gäller en V70 T5a facelift.
* Alla slangar till ventilen kopplades in enligt ATMs inkopplingsbild.
* Har ingen aning om felkoder då jag inte har tillgång till att kunna läsa sånt fören på måndag igen.
* Så länge man inte ger fullt så går den normalt (tror jag, känns så iaf) med original ventilen, men vid ordentligt gasande så blir det Limpmode igen (?).
* Intercooler slangarna verkar sitta ordentligt.
* Motorn är original i övrigt.
* Ingen aning om vart laddtrycket far iväg då mätare inte finns för det.
* Slangen på WG verkar sitta som den ska.
* Går att varva över 3000rpm både på tomgång och körning, både när gasresponsen är svin seg och när den verkar gå normalt.
Nån med några tankar om vad problemet som uppstått vid och efter magnetventil bytet kan bero på iom att det är problem även med original ventilen nu?
(vet att ev felkoder är att föredra, men this is what i got for know)
Vart börja felsökningen.
*EDIT*
Höll på att glömma helt med update i tråden.
Fanns inga felkoder som kunde härledas till inträffade, antagligen rök dom när ena polen på batteriet lyftes.
Har iaf även läst av lite blandat under körning och inget indikerar att nått är/borde va knasigt.
Så i det stora hela verkar det ha varit så simpelt som trasig vaccum (?) slang.
Pullan går iaf rent och fint igen
Pet pet, pill pill nya ventilen inkopplad enligt bilden ATM har på sin sida.
Låter bilen gå på tomgång ett tag, åker sen ut och kör lugnt ett tag och sen efter det ska det små provas lite.
Första känslan är att den går bättre och jämnare när man bara gasar lite, men sen när jag gasar på lite mer så får man en känsla av att det laddar mer än vanligt..Suget som kommer vid ca 3000rpm är mer tydligt än annars.
Vid sista gaspullet så gasar jag mer men slår av för det känns som det skenladdar som fan eller nått.
Provar typ 2-3st pull på gasen till och tänker att nått står inte rätt till, både turbo vin och annat upplevs som det laddar som Fan mot innan.
Iaf på sista pullet så rycker det till lite och motorn blir sviiin seg sen.
Känns som turbon slutat ladda helt och hållet, varvar ohyggligt segt både vid körning och på tomgång.
Åker och hänger av batteriet ett tag så ev fel nollas, provar en ny vända. Samma visa igen.
Åker då och byter tillbaks till gamla ventilen och nollar igen.
Nu går den normalt igen men lite ryckigare när man kommer upp lite i varv, inte så att det RYCKER som f*n utan mer nått-några små små ryckningar under gaspullets gång.
Sen blir den svin seg igen och orkar knappt varva.
Lite kortfattad info:
* Varvar sviiin seegt på tomgång och under körning - antar att detta beror på Limpmode (?).
* Ingen motorlampor eller info i färddatorn om ev problem.
* Gäller en V70 T5a facelift.
* Alla slangar till ventilen kopplades in enligt ATMs inkopplingsbild.
* Har ingen aning om felkoder då jag inte har tillgång till att kunna läsa sånt fören på måndag igen.
* Så länge man inte ger fullt så går den normalt (tror jag, känns så iaf) med original ventilen, men vid ordentligt gasande så blir det Limpmode igen (?).
* Intercooler slangarna verkar sitta ordentligt.
* Motorn är original i övrigt.
* Ingen aning om vart laddtrycket far iväg då mätare inte finns för det.
* Slangen på WG verkar sitta som den ska.
* Går att varva över 3000rpm både på tomgång och körning, både när gasresponsen är svin seg och när den verkar gå normalt.
Nån med några tankar om vad problemet som uppstått vid och efter magnetventil bytet kan bero på iom att det är problem även med original ventilen nu?
(vet att ev felkoder är att föredra, men this is what i got for know)
Vart börja felsökningen.
*EDIT*
Höll på att glömma helt med update i tråden.
Fanns inga felkoder som kunde härledas till inträffade, antagligen rök dom när ena polen på batteriet lyftes.
Har iaf även läst av lite blandat under körning och inget indikerar att nått är/borde va knasigt.
Så i det stora hela verkar det ha varit så simpelt som trasig vaccum (?) slang.
Pullan går iaf rent och fint igen
Senast redigerad av 1 SnurreSprätt, redigerad totalt 0 gånger.

- By jesperk