Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Jag har en V70 -07 bensinare som precis har passerat 24000 mil, i helgen började det läcka bromsvätska från sprängkåpan och kopplingen slutade att fungera, så det blir en dag i garaget för byte av koppling, urtrampningslager och packbox. Men jag har läst många trådar här på forumet om byta koppling eller byta växellåda, men ingen tråd som har bilder eller som beskriver lite enkelt hur man gör. Jag har bytt på rödblockare och på en 850 förut men ingen V70.

Måste man "fälla" ner motorvaggan för att få bort lådan på nyare V70 också ?

Tackar på förhand.
En 850 och V70N är väldigt lika ang detta.

Jag hörde mig för om detta när jag tänkte köpa en med rasad låda.
En polare är gammal Volvomekaniker.
Detta är vad jag minns att han sa:

Du måste släppa ner subframe på förarsidan en bit för att överhuvudtaget kunna backa växellådan mer än 1dm ca.
Släpp subframeskruvarna även på passagerarsidan några varv så den kan släppas ner. Annars spjärnar den emot.
Subframe ska inte tas bort.

Du måste släppa knuten till styrväxeln också.
Annars kan styrstången dras isär inne i bilen, och/eller tryckas med för långt upp när man monterar ihop.
Då kan du pressa sönder inne i bilen.

Tryckplattan har en självjustering man måste göra rätt med.
Minns ej i detalj, men "man listar ut det när man såg det" sa han....

Svänghjulet har ett glapp i vrid-vrid om nån startkugg även när det är nytt.
Men det ska inte kunna "vobbla" mycket.
Specifikationer på toleranser finns om du googlar.
(Bara så du inte tror att det är paj när det glappar i vrid)
När jag bytte koppling förra sommaren tog det stopp för mej när jag skulle lossa styrstångsknuten, svårt att komma åt och förmodligen oxiderad aluminium. Om jag minns rätt lossade jag styrväxeln från subframen istället och lät den hänga kvar i styrstången, lyckades komma vidare i alla fall.
Gjorde detta i våras, tog bort hela subframen tyckte det blev lättast då det blev bra mycket lättare att komma åt allting.
Styrväxeln fick hänga kvar i spännband i bilen, tycket det blev lättast så.
Se bara till att ha ett bra motorok, då motorn måste vinklas ner en del för att få ut ner lådan.
Här kommer ett tips till. För att hålla uppe motorn kapade jag två träreglar 45x95 lagom långa för att ligga på skärmbalkarna, skruvade ihop dom och pallade upp dom på lagom höjd. I linje med lyftöglan på motorn borrade jag ett hål för en gängad stång, 10-12mm som jag fäste i öglan. Med mutter och bricka ovanpå träbalken var det sedan lätt att justera motorn i höjdled,
växellådan hängde jag också där med ett spännband vid monteringen.
Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]