Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Vilken skön bil v70 är! Hade ingen aning förrän jag ramlade över en v70 170 hk -01. Dock så verkar det ju vara fel på VVT-ventilen. (640A Kamaxelinställning, inlopp, Mekaniskt fel) Skulle bli mkt glad och tacksam om man kunde få svar på dessa frågor:

-För att testa om solenoiden funkar, kan man bara sätta ström på någon av kontakterna, när den sitter på plats, så ska den slå till? Har testat och hör inget.
-Då bilen går bra, kan man anta att den står i ett bra läge, och att det fungerar bra om man tar det lugnt. Bara liite svårstartad när den är riktigt varm.
-Lönar det sig att göra rent den? Med vad?
-Lönar det sig att byta packning, som jag läst om? Oljan är en 0-40 i motorn och relativt ny.
-Kan man plocka på skroten? Måste alla siffror vara exakta? Kikade på ca 20 på skroten, och ingen hade samma nr...

-Har även fel 9300 (kopplingspedalkontakt, avbrott/slut). Är detta till farthållaren? Bara att köpa ny eller, och inte så dyr kanske?

-Har tyvärr ingen färddator. Kan man ordna det lätt i efterhand och vad behövs?

-Det enda som irriterar mig är det höga varvtalet på femman. Hur mkt lägre är det på 140 hk? Ska nog montera lite större däck nästa gång...

Tack så här långt!
Hade samma problem som du med solenoiden för kamaxelinställning. Den kan ha gått sönder elektriskt, men har troligtvis dekat igen. Skaffa en ny packning, i packningen (ca 80 kronor) ingår nämligen en liten oljesil som kan vara igentäppt. Tvätta ren hela solenoiden med bromsrengöringsspray. Du kan med lätthet dela solenoiden från dess hus för att få den riktigt ren.
Testa funktion genom att koppla på 12 volt (polaritet utan betydelse), då skall du höra ett distinkt klickljud och solenoidventilen rör sig max 2 mm. Kan vara bra att göra detta innan rengöring, för att jämföra resultat. Jag tror ej att du hör klickljud då den är monterad.
När det gäller kopplingspedalslägesgivaren kostar den knappt 600 kronor och är bytt på 5 minuter. Om den är sönder fungerar ej farthållaren, för den måste veta ifall du trampar ned pedalen.
Ok, tack för svar. Bäst att kolla solenoiden först då. Menar du att jag kopplar minus på ena polen och plus på andra? Om den har kleggat igen så hörs dock inget klick alltså?
Nyfiken på min fråga om att plocka del från skroten dock, ingen som vet hur det funkar med alla nr?
Korrekt, bara att koppla 12 volt till kontaktens stift så skall det klicka till, distinkt ljud. Men skaffa ny packning, troligtvis går den sönder när du lossar solenoiden. Jag tror, notera tror, att samma solenoid sitter på många Volvomotorer. Olika nummer kan vara att det sitter en liknande solenoid på utblåskamaxeln. Om du plockar en på skroten, klipp anslutningskabeln så att du lätt kan koppla 12 volt till exempelvis batteriet för testning. Stiften är små och svåråtkomliga för din test.
Ok. ska testa detta.

Då vet jag att det går att fixa farthållare, men inte vilka delar som behövs och hur mkt jobb det är...

Men plocka delar från skrot, tex vvt-ventil, hur funkar det med tillverkningsnr, vill veta detta exakt? Ska man starta en egen tråd om detta?
han540 skrev: lör 30 jun 2018, 13:26 Ok. ska testa detta.

Då vet jag att det går att fixa farthållare, men inte vilka delar som behövs och hur mkt jobb det är...

Men plocka delar från skrot, tex vvt-ventil, hur funkar det med tillverkningsnr, vill veta detta exakt? Ska man starta en egen tråd om detta?
Artikelumret måste stämma!
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på ma[…]

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]