Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxxo
Hej!
Jag kollade oljenivån på lådan idag men vet inte riktigt hur jag ska läsa av den.
Jag körde bilen varm i ca 30 min och sen med motorn igång förde jag växelväljaren i alla lägen med ca 5 sekunder på varje.
Efter det gick jag och kollade stickan och nivån va på min strecket, när jag torkade av den och stoppade tillbaka den för att avläsa igen så va den på max?
Har hänt så typ varje gång nu. Alltid första gången jag drar upp stickan är den på minimum strecket men när man torkar av och har i den igen så ser jag att det är oljigt till max
Vilket ska man gå efter???
Hur gör ni???
Mvh Alex
Användarvisningsbild
av frasse4
Det framgår inte riktigt av din text, men du ska låta motorn gå även när du kollar på stickan. Du ska torka av stickan först, så det är andra avläsningen som gäller.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja, men då gör du rätt. Andra läsningen ska motsvara hot med varmkörd låda.
av Alexxxo
Tack för hjälpen :)
Det som gjorde mig fundersam va att alltid första gången man läser av så syns oljan tydligt på stickan vart den slutar, pch det är på cold
Men efter man torkat av så är den inte lika tydlig utan sätter sig som en tunn hinna på sträckan så det nästan inte går att läsa av. Men tittar man riktigt noga så ser man att den ligger inom hot området
Ha inte för bråttom att läsa av oljenivån på stickan - jag hade exakt samma erfarenhet som du att första avläsningen visade på 'cold' strecket och sen när jag läste av en andra gång så var nivån uppe på 'hot' nivån.... Jag väntade typ 2, 3 minuter efter jag kört genom alla växlingslägen så oljan hann rinna ner till tråget innan jag läste av oljenivån - då stämde det bättre ;-)
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]