Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tommy-BD
Hejsan.
Jag har fått problem med min v70.
Den säger antisladd service erfordras.
Upplever att det kommer tätare när bilen kommit upp i temp, sällan i början på färden.
Har lossat kontakterna under motorhuven för abs-givarna (då jag läste att det kunde vara boven) och vänster fram visar OL och höger fram 2,1Mohm. Säger det nånting eller är dessa helt enkelt inte mätbara?
Köpte även en obd-II för 299:- på teknikmagasinet och kopplade upp med min samsung och läste av men inga felkoder hittade, inte ens historiska.
Antar att jag gjorde rätt för den kände av motortemp och throttle position iallafall.

Är det någon som sitter på något matnyttigt kring detta?

Bilen är en v70n -05

Tacksam för svar
Tommy
Användarvisningsbild
av drlecter
Du behöver en bättre felkodsläsare som även klarar att läsa ur abs. Det gör förmodligen inte den du har, utan klarar bara motorns felkoder. Den bästa läsaren till Volvo heter Vida dice.
Sök, det finns trådar som avhandlar allt om detta.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av MickeM
OBD2 är namnet på uttaget. Jämför USB. Säger inget om programvaran.

En universell scanner läser bara ISO9121 i motorstyrdonet. Det som EU kräver ska finnas efter 2001 för polis och bilprovning. Ev läser den KWP protokollet också, men ör fortfarande bara i motorstyrdonet.
Men de övriga styrenheterna klarar den inte, som AC, ABS, Automatlåda, Airbag osv.....

Du har 8 styrmoduler eller mer, beroende på utrustning.

Går antisladd in och så det blinkar i kombiinstrumentet i skarpare kurvor?
(Fast den inte borde)
Ta en titt på ABS ringarna hursomhelst.
Dom brukar paja i denna ålder.
Jag fick byta dom på min 2005 förra året pga antisladd problem.

Vanligaste felen med antisladd är spräckta ABS ringar fram, eller rattvinkelgivaren.
av tommy-BD
Tack för infot. Ska ta en titt på kransarna iaf, men har hört att det är sällsynt att de går på en norrbottensbil, är själv lite misstänksam på att det är rattlägesgivaren som strular. Varningslampan för abs lyser ej. Texten antisladd servis erf kan tändas även på långa raksträckor
av tommy-BD
Upptäckt ett mycket mystiskt beteende, igår morse var utomhustempen 9 grader, varningen tändes ej ca 4 mils körning, på dagen ca 17 grader då tändes displayen nästan direkt, sen svalare på kvällen, då tändes den inte. Verkar vara påverkad av utetempen. :-(
GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]