Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tröttnade lite på egna strålkastarna så jag köpte ett par beg innan dom nya husen blir av.
Har dock stött på lite patrull, någon form av manuell (?) justering för ljusbredden (?) verkar ha hoppat ur sitt fäste/glidspår bak på insatsen. Insatsen glappar/kan vickas åt sidorna iaf (lite typ som en vippbräda eller hur man ska beskriva det).
Någon som har lite tips eller special lösning på hur man får i tappen i spårklacken igen.

https://imgur.com/a/vJD5bsM - det här är justeringen man kan skruva på och gänga ut en lång gängtapp på.
Sitter den här med någon liknande bajonettfäste som det yttre ställdonet gör? (sitter som fan, så vågar inte riktigt ta i mer så man bryter av nått om den inte är av bajonett variant).
https://imgur.com/a/9xnaNte - det här är gängtappen på justeringen och fästet som sitter inne på insatsen.
Vet inte om man ska våga pressa dit den med våld eller om man måste haka in den från sidan så inget på fästet spricker och går sönder.

Inte dom bästa bilderna kanske men hoppas någon hänger med på vad jag menar, fler bilder kan tas, bara hojta till isf.
Kanske inte världen bästa beskrivning och svår fotat, har kletat lite i paint också för att illustrera fästet på insatsen och den där gängtappen man kan skruva ner/upp.
https://imgur.com/a/YjJCUlc
Att tappen ska i klykan på fästet förstår jag, det är lite mer om det finns något enkelt sätt att få i den, om det ska ske med våld att den pressas rakt ned eller måste skjutas i från sidan. Vill ogärna spräcka fästet på insatsen.
Skulle tro att den justeringen man ska trycka i är till för insatsernas manuella justering av ljus bilden för / \../ /..\ \..\ /
Senast redigerad av 1 SnurreSprätt, redigerad totalt 0 gånger.
Det sitter en ställmotor på vanliga halogenstrålkastare, och den har liknande infästning i reflektorn. Det man gör är att pressa den bestämt in i spåret tills det klickar. En droppe olja på "kulan" ytterst på tappen underlättar det hela. Så gjorde jag när jag bytte strålkastare på min och flyttade över ställmotorerna, gick helt fint.
marimbalanguage skrev: ons 23 maj 2018, 09:54 Det sitter en ställmotor på vanliga halogenstrålkastare, och den har liknande infästning i reflektorn. Det man gör är att pressa den bestämt in i spåret tills det klickar. En droppe olja på "kulan" ytterst på tappen underlättar det hela. Så gjorde jag när jag bytte strålkastare på min och flyttade över ställmotorerna, gick helt fint.
Kanske ska pröva med lite olja också, har inte tänkt på den biten för att minska friktionen.
När man tittar lite närmare på den elektriska ställmotor som justerar höjden så verkar det som det fästet ser lika dant ut.
Tack för tipset.

*edit*
Lite olja gick inte att flirta den gubben med :mad:
Har fått bort hela juster delen med gängstaven och allt men inte hjälpte det mycket heller.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]