Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
Jag har varit utan bil ett tag, letar nu efter en V70 i min prisklass på lagom avstånd hemifrån.
Vill gärna undvika att göra nybörjarmisstag, kanske få reda på vad man ska titta efter (vanliga fel), vill också undvika de där mellanmodellerna.

(som man inte har en aning vilka reservdelar man ska välja eftersom det var det året de bytte hit eller dit - så man är tvungen att köpa två olika sorter och sen lämna tillbaks den som inte var likadan)

Finns det någon "absolut inte", eller "den skulle jag inte köpt" så kan jag minska listan i alla fall.

Har gjort följande tabell:
VolvoV70.png
VolvoV70.png (30.85 KiB) Visad 1089 gånger
Jag har markerat de avställda, det finns två automat-växlade, den övre är en importmodell, uppgifterna är hämtade från fordonsregistret.
Jag lutar lite åt näst sista alternativet, besiktning när det är sådan temperatur att man kan skruva med bilen, nackdelarna är väl att det är skatt nu i maj och att den drar mest (när den var ny iaf).

Det finns misstänkta begagnade bilhandlare där som ägt bilen några veckor bara, några är förstås registrerade firmor men de flesta är privatpersoner.

Vilken skulle du valt?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Utan att titta allt för noga i din tabell så:
Nya besiktningsreglerna gör att man kan besikta lite mer när man vill så fundera inte så mycket på det.

Du slipper en hel del tidiga elfel och småfel om du köper en 2004 eller nyare. Spjällhus, instrument mm som haft lite problem.

Förbrukningen skiljer mest beroende på hur tung fot du har, i princip inget bilarna emellan I övrigt i praktiken. Räkna med nedåt 0,7 på landsväg vid lugn körning och runt 0,8-0,9 I snitt vid mer blandad körning.
Användarvisningsbild
av e5frog
Tack.
Vad ska man kika efter, finns det svaga punkter man kan upptäcka vid provkörning eller visuell besiktning. Rost i skärm- och dörrkanter samt trösklar är väl i allmänhet vanligt tänker jag.
Användarvisningsbild
av 144
Känn efter så att växlarna går i lätt och inte "tar emot" när du växlar, isåfall kan det vara lamellen som sitter fast på ingående axeln.
Volvo använde fel sorts fett där på de första årgångarna (nån som vet exakt vilka?) som torkade. Jag tror jag har det felet på min och det är inget litet jobb att byta koppling på dessa bilar.
Användarvisningsbild
av e5frog
Har testat några stycken, 2004:an är i väldigt bra skick hittade inte mer än några småfel rent kosmetiskt - så det lutar mot den. Kanske lika bra att hugga så den inte blir såld till någon annan.
Användarvisningsbild
av e5frog
Då är jag stolt ägare till en V70 -04 (140Hk).

Tackar så mycket för hjälp med valet - för det mesta är det väl vettigt att köpa så o-gammal bil som möjligt. ;-)
Användarvisningsbild
av e5frog
Tack för tipset, men det var väl tre veckor sent. ;-)

Hade varit kul att kika men jag lyckas inte ladda sidan just nu.
EDIT: Nä, det var problemet med att det här forumet byter ut http:// mot https:// - som saboterar en hel del länkar.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]