Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av f_palsson
Hej,

Tänkte att jag skulle bli en stolt volvoägare. Bilen som passar mig och familjen är en V70 (nya modellen), gärna automatväxlad. Utrustning och motoralternativ är egentligen inte superviktiga, vi får se vad som passar plånboken.

Har ni några bra råd vid begagnatköp?

Vad föreslår ni för utrustning?

Finns det saker man ska se upp för, saker som brukar ge problem?

Tack på förhand för alla svar som kommer in.

/ Fredrik
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Att se upp med:
-Dörrlås
-Stötdämpare (fram och bak)
-Krängningshämmarstag
-Skeva bromsskivor fram
Annars är det trevliga bilar.
Har en 170 hk som jag tycker räcker bra till. Men leta gärna efter en med automatlåda.

/Henrik
av Teemu
ångrar inte för en sekund att jag köpte med automatlåda. Annars kan ju nivåregleringen vara bra om du lastar mycket eller drar tungt.
Användarvisningsbild
av Jensen
Kommer du att köpa privat eller kommer du att köpa på firma?
Problemen som henka35 beskriver är alldeles riktiga, men köper du på firma så får man ju ofta en bra garanti där dom delarna ingår.
Skall du köpa automat så bör du nog välja en 170hk motor till.
När det gäller utrustningen på bilarna så är det vanligaste paketet business med det mesta som behövs.
Ofta så har V70 bilarna dragkrok samt motorvärmare, ibland ännu mer lull lull.
Användarvisningsbild
av PuttePiP
Hej

Ångrar inte valet av en V70 inkl businesspaketet.

Stod för tre månader sedan i valet mellan en V70 basutrustad och en med businesspaketet. Båda med lika motoralternativ, färg, körstäcka och skick.

Priskillnaden mellan dem skulle bara ha räckt till hälften av tillbehören (som ingår i businesspaketet) om man köper dem i efterhand, därtill kommer även kostnad för installation (om man inte kan göra det själv).

Håller med Jensens inlägg
"Med businesspaketet har man det mesta som behövs".

Ps. Mycke vill ju ha mer, så nu har jag satt igång med att installera ytterligare diverse tillbehör så som extralysen, rattknappar, USA blinkers,
kylbox, MP3 spelare m.m.
av nevyn
Kolla att alla kampanjer är gjorda på den, annars kan du bara köra in den till verkstaden och få det gjort... Beroende på årsmodell och miltal kan det vara bra om ETM:en är bytt till nya modellen. Som sagt se upp med krängstag och bromsar. (Har bytt etm,alla krängstag, bromsskivor, bromsbelägg på min, ägt den i 3 månader)
Användarvisningsbild
av Truls
PuttePiP skrev:Hej

Ångrar inte valet av en V70 inkl businesspaketet.
Hei

Vad inngår i businesspaketet?
Användarvisningsbild
av Jensen
ECC
textil/läderklädsel
STC-Antispinnsystem
farthållare
färddator
dimljus
läderklädd ratt/växelspak
larm
insynsskydd
bärkassehållare
trä/alu paneler
rattknappar för stereo

Alla årsmodeller har inte exakt samma spec på business.
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]