Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-Röd
Funderar på att byta ratt på min v70xc 2001 till en ratt från 2007 Nån som vet om det passar med sladdar occh kontakter. Har RTI på min bil med knappparna på höger sida

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Kan inte svara på huruvida ratten passar eller ej...MEN, om du hittar en ratt som passar & inte har navi knapparna så kan detta kringås med att köpa en fjärrkontroll till navin.... som i mitt tycke är mycket smidigare än att fippla bakom ratten.

Låt oss se om någon börjar ifrågasätta om du ska köpa ny eller begagnad ratt :) :wink:
av Thomas J
Ratten passar men inte kablar och kontakter. Annat cansystem har jag för mig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kolla med Volvohandlarn.

Finns lite olika typer. Treekrad, treekrad sportratt och träratt. På sportratten står det inte vilka årsmodeller som den passar på. På t.ex träratten är det olika art.nr för 03> och 04<. Är också olika art.nr om det ska vara RTI eller ej.
av T-Röd
XC90_Executive skrev:Kolla med Volvohandlarn.

Finns lite olika typer. Treekrad, treekrad sportratt och träratt. På sportratten står det inte vilka årsmodeller som den passar på. På t.ex träratten är det olika art.nr för 03> och 04<. Är också olika art.nr om det ska vara RTI eller ej.
Har hört att der är bara två kontakert rosa och grön.... men är detta kontakter till stereon också? Tycker det låter lite...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
T-Röd skrev:
XC90_Executive skrev:Kolla med Volvohandlarn.

Har hört att der är bara två kontakert rosa och grön.... men är detta kontakter till stereon också? Tycker det låter lite...

Borde väl vara en för 'kudden' och en för knapparna....

Kan väl vara 5 som max. 'Kudden', cruise, radio, telefon och RTI.

Är bara vilda gissningar. Låter alltid Volvohandlaren/verkstan ta hand om allting.
Användarvisningsbild
av Mr H
T-Röd skrev:Funderar på att byta ratt på min v70xc 2001 till en ratt från 2007 Nån som vet om det passar med sladdar occh kontakter. Har RTI på min bil med knappparna på höger sida

Tacksam för svar
Ska du byta till samma typ av ratt, treekrad - treekrad eller fyrekrada - fyrekrad?

Hur det ser ut "inuti" dom nyare fyrekrade vet jag inte men dom treekrade har en konsol där kablar och knappar sitter. Alltså byter du bara ut ratten men behåller din gamla konsol med knapparna om det är en treekrad ratt du skall byta mot en nyare treekrad. Även RTI-knapparna kan du lossa från den gamla ratten och flytta över till den nya. Blir med andra ord inga problem med det "elektriska".
Ska du däremot byta även knapparna till MY07 så blir det till att flytta innehållet i dina gamla knappar till dom nya. MY07-knapparna funkar inte på äldre bilar.

Du kan titta på mina bilder hur jag löste bytet från fyrekrad till treekrad ratt i min S80 -00. Rattbyte
Du kan också läsa i den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=.
Det är dock ungefär samma bilduppsättning på båda ställena.

Här kan du hämta monteringsanvisningarna för rattbyte. http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... e6ff455659

VIKTIGT! Glöm INTE att lossa minuskabeln från batteriet INNAN du börjar arbetet! När du är klar sätter du i tändningsnyckeln och vrider till läge II INNAN du kopplar in batteriet igen!

Hoppas det är till någon hjälp!
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]