Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

144 skrev:
yeahbuddy skrev:Nej tyvärr köpte jag en billig från ebay. Visste inte om att det tydligen var så noga med att det ska vara rätt märke. En denso dox 1419 9497252 antar jag funkar att köpa från ebay? dyrt misstag :cry:
Inte bara rätt märke, du måste köpa den på Volvo.
Hm, konstigt har läst några forumtrådar om personer som köper Denso dox1419 och fått problemet löst... Jag får ringa nog till bilia imorgon och höra vad de har för priser på volvos främre lambda.
yeahbuddy skrev: 100 kr billigare än mekonomen? tittar på deras sida och de flesta ligger på runt 1500 . Vad ligger priserna på egentligen hos Volvo? Är inte jättesugen på att spendera 2000+ kr igen när jag precis bytt ut ac kompressorn för 5500 :roll:
Detta var 2012 och då tog Mekonomen 1900kr medans Volvo tog 1800kr, köpte man på Volvo fick man dessutom med en 2dm förlängningskabel som behövdes i vissa modeller.

Mekonomen och framförallt Biltema har de senaste åren smyghöjt priserna eftersom alla "vet" att de är billigare.
Själv handlar jag alla bildelar från Tyskland (med undantag av motorelektronik), då får jag kvalitetsdelar billigare än Biltema.
yeahbuddy skrev: Hm, konstigt har läst några forumtrådar om personer som köper Denso dox1419 och fått problemet löst... Jag får ringa nog till bilia imorgon och höra vad de har för priser på volvos främre lambda.
Åtminstone var det så med min V70 -98, problemet försvann när jag köpte en exakt likadan sond på Volvo.
Nu har jag varit i kontakt med bilia och dom begär 3335:- för en lambdasond!! vafan? kan lika gärna skrota bilen. Jag vet ju inte om det ens kommer lösa mitt problem, vad trött jag blir. Då kommer jag till dilemmat, ska man köpa en denso dox 1419 för runt 1500-1800 och *hoppas* att det funkar och eventuellt behöva köpa en ny fr volvo om det visar sig att den heller inte fungerar, eller köpa den dyra nu direkt och bli kvitt med problemet? :evil: :cry:
Jag har ju gått i tankar på att sälja bilen istället men nu när man lagt ner så mycket på den känns det dumt att sälja den. Men om man köper en annan begagnad så får man väl säkert problem med den med....

Edit: Nu har jag hittat att bildelsbasen har några nya exemplar av lambda denso dox1419 9497252 för 845+frakt. Kan det vara något tro?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=35344105
Felsymptomen är ju inte särskilt väl överensstämmande med dålig lamdasond.

Snarare tjuvluft.

Gaspedalens givare kanske?

Jag tycker du ska få den läst med volvoanpassad utrustning, och inte chansbyta lamdasond.
Det är den för dyr för.

Funkar farthållare?
yeahbuddy skrev:Nu har jag varit i kontakt med bilia och dom begär 3335:- för en lambdasond!! vafan? kan lika gärna skrota bilen. Jag vet ju inte om det ens kommer lösa mitt problem, vad trött jag blir. Då kommer jag till dilemmat, ska man köpa en denso dox 1419 för runt 1500-1800 och *hoppas* att det funkar och eventuellt behöva köpa en ny fr volvo om det visar sig att den heller inte fungerar, eller köpa den dyra nu direkt och bli kvitt med problemet? :evil: :cry:
Jag har ju gått i tankar på att sälja bilen istället men nu när man lagt ner så mycket på den känns det dumt att sälja den. Men om man köper en annan begagnad så får man väl säkert problem med den med....

Edit: Nu har jag hittat att bildelsbasen har några nya exemplar av lambda denso dox1419 9497252 för 845+frakt. Kan det vara något tro?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=35344105
Helt säker på att det hjälper att byta sonden kan man inte vara, men du har ju iaf fått en felkod på just lambdasonden.
Min syster hade en V70 -05 som motorlampan tändes i, jag tror felkoden var att katalysatorn inte fungerade. Eftersom hon köpte bilen på firma tog de på sig att fixa det på garantin, bilfirmans egna mekaniker och Volvoverkstan felsökte bilen och bytte delar under ett års tid innan de hittade felet; dålig jord till en databox.
Jag tittade igenom mina skärmdumpar på mobilen av en slump och såg något jag glömt, en bild på felkoden jag tog den 18:e feb, p0032 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 1). Det var innan jag installerade den nya ebay(icke fungerande) sonden. Jag har alltså glömt att det var p0032 den visade först, och inte p0130 som visas nu med ebay-delen installerad.

Tog fram min gamla sond jag bytt ut och mätte ohm på förvärmningen och det stod bara "ol" vilket tyder på att det någonstans i sonden är ett avbrott. Vanligtvis ska det väl ligga på 7-10 ohm om jag minns rätt. Kommer att köpa en denso från mekonomen på tisdag så fort de öppnat och återkommer om felet har lösts.

FailFish
Nu har jag kört med Lambdasonden från mekonomen https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... DOX-1419sv i två dagar och inga felkoder har kunnat läsas av.
Motorlampan lyser inte längre och tomgången är tillbaka till normal.
Lärdomen? Bara för att det står Reference OE/OEM Number: Dox 1419 9497252 på produktbeskrivningen på en ebay-artikel, betyder det inte att det är den rätta för din bil :roll:

Den nya denso sonden hade för övrigt 1,9 ohm i motstånd på förvärmningen, inte 7-10 som jag trodde i inlägget ovan
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]