Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
TS's bil har nog 15" (286mm) skivor fram, inte många 15" fälgar som går att montera på 16"/305mm bromsar.
Och skivor bak är identiska på 15,16 och 16,5" bromssystem.
(17" och 18" har ventilerade skivor bak)

Om TS vill byta upp till 16" broms, måste bromsokshållare (inte caliper) och mest sannolikt hjulen bytas.
Bättre då att byta dom fellevererade skivorna till 15"/286mm.

Om TS inte är säker på storleken, så har han ju nya 16" skivar att nytta till mall.

Vik tumstocken till ett "skjutmått/hakmått/krumcirkel" , så bliver det inte så svårt att mäta.
Eller lossa bromsokhållarens två stora bultar och dra av skivan...
av Arnold
jiha1968 skrev:TS's bil har nog 15" (286mm) skivor fram, inte många 15" fälgar som går att montera på 16"/305mm bromsar.
Och skivor bak är identiska på 15,16 och 16,5" bromssystem.
(17" och 18" har ventilerade skivor bak)

Om TS vill byta upp till 16" broms, måste bromsokshållare (inte caliper) och mest sannolikt hjulen bytas.
Bättre då att byta dom fellevererade skivorna till 15"/286mm.

Om TS inte är säker på storleken, så har han ju nya 16" skivar att nytta till mall.

Vik tumstocken till ett "skjutmått/hakmått/krumcirkel" , så bliver det inte så svårt att mäta.
Eller lossa bromsokhållarens två stora bultar och dra av skivan...
Jag tänker byta de fellevererade skivorna till 286 mm. Det knepet med tumstocken ska jag testa. Men menar du att man ska mäta avståndet i gapet?
av Arnold
Nu har jag mätt en bromsskiva fram och den var 286 mm. Det var en bra ide att vika till tumstocken som ett skjutmått. Nu återstår bara att konstatera att skivorna som sitter på är ventilerade från insidan. De fellevererade skivorna har ca 10 mm höga flänsar på framsidan runt navet, så de är ventilerade framifrån. De skivorna som sitter på bilen har en svarvad ränna runt navet som är ca 5 mm hög och inga flänsar. Då är väl de ventilerade från insidan? Jag försökte bifoga ett foto (jpf-fil) på en skiva men fick felmeddelande att filen var ogiltig. Vet inte vad det beror på.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Dom flesta 15" skivorna är ventilerade på baksidan av utrymmesskäl, dom större utåt eller åt båda håll.
Beställ den kvalité/pris du tycker om, jag rekommenderar coatade skivor: underlättar jobbet (ska inte tvättas) och rostar mindre på nav och skivkant.
av Arnold
jiha1968 skrev:Dom flesta 15" skivorna är ventilerade på baksidan av utrymmesskäl, dom större utåt eller åt båda håll.
Beställ den kvalité/pris du tycker om, jag rekommenderar coatade skivor: underlättar jobbet (ska inte tvättas) och rostar mindre på nav och skivkant.
Det låter bra då bör mina vara ventilerade inifrån. Jag hade beställt Brembo. Har hört bra om dem. Vad menas med "coatade" skivor. och vilka märken har det?
av Arnold
jiha1968 skrev:Coated/Lackad/Belagd med rostskyddande färg, dom flesta märken erbjuder, Brembo också
(inget fel med obehandlade, dom är ju som oftast lite billigare)
Ok. Såg nu att de skivorna jag beställt är coated. Jag har inte funderat på ordet innan.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]