Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc902008
Hej

Får börja med att ursäkta mig om jag skriver på fel ställe eller gör något annat fel.
Men är ny här :D

Har en 2008 xc90 d5 som jäklas med mig.

Grundproblemet är att jag har väldigt dålig värme i bilen.

Flödet igenom värmepaketet är kontrollerat. OK

O efter en felsökning så konstaterades att luftkvalitetsgivaren var paj så jag köpte en ny och bytte den.
Där efter så skulle det kalibreras.... så en kontakt på volvo tog på sig att fixa detta.
Det resulterade i att kalibrering ej gick att utföra. Programmet tuggade sig fram en bit sen stannade det och efter en par minuter så kom felmeddelandet om att kalibrering ej är utförd.

Kalibrering är provad under konstens alla regler efteråt igen. utan lycka.

Innan bytet av givaren och kalibreringen så fungerade allt som att reglera luftflöde och riktningar mellan golv framåt och mot rutan.

Nu fungerar ingenting.
Får tydligen ett larm på CAN1 vad det nu är?
det påstås att det är ett styrdon under förarsätet.

Men vart hitta man att köpa ett sådan till en rimlig slant?

Snälla hjälp mig med ideer om vad som kan vara fel.

Mvh Stefan
av glock40sw
Din luftkvalitetsensor hade inte orsaken till dålig värme ,vad jag förstår har den enda uppgiften att stänga friskluftintaget ,när den upptäcker tex. avgaser i luften.

Jag har en felkod på min bil XC90 -07 just med luftkvalitetssensor ,men har inte bryt mig att göra någonting eftersom allt fungerar utom att jag känner lite avgaslukt om jag är tvungen att åka till Stockholm under rusningstiden.

Vad har felet med din bil är omöjligt att gissa utan riktiga felkodsläsningar.
Volvo som missade kalibreringen måste kunna hjälpa dig.
av xc902008
Hej
Ja man skulle kunna tro så faktiskt.
Jag upplevde inga problem tidigare heller förutom att jag hade väldigt dålig temperatur i bilen.
Den killen som hjälpte mig jobbade på Volvo tidigare och har komplett utrustning för att felsöka Volvo. Men man får i diagnostik programmet inte upp någon felkod. Förutom att man måste kalibrera klimatsystemet o när man försöker med det så stannar kalibreringen upp efter någon minut och sen får man meddelandet att "kalibrering ej utförd" "Kalibrera klimatsystem"

O så blir det varje gång man försöker köra kalibreringen.

Det enda fel som han fått är en störning på "CAN1"

Dom vill börja byta ut klimatpanel och styrenheterna under förar o passagerarsätet. sen prova att byta ut spjällmotorerna.
Pengarna rullar vidare ut ur min plånbok så jag börjar få panik. :(

Mvh Stefan
av MickeM
Can1 begriper jag inte innebörden av.

Det finns höghastighets can, och låghastighets can.
Någon höghastighets can är inte inblandad i klimaten.

Kvalitetsensorn har inget alls med värmen att göra.
Trasig på nästan alla bilar, och få fixas, för är man inte i typ Calcutta i Indien i rusningstrafik och kör, så kvittar det.
Då får man slå om till recirkulation manuellt.
Måste vara onödigaste finessen ever.
Kostar mer än det smakar att laga.

Men är motortemperaturen ok?
Annars kan du inte få värme.

Är innetemperatirgivaren hel?
Den KAN bytas, men man måste löda.
Volvo byter bara hela CCM för massor av pengar....
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]