Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvox60
Hej, Är en mindre glad ägare till en Volvo S60 2.4 ( Non turbo ) 2002:a
Andra ägaren och bilen har snart rullat 14K

Problemet kom smygande, började med att den ryckte till ibland vid körning,

Nu låter bilen som en Traktor och verkar inte gå på alla cylindrar, gasen hänger sig också oftast runt 2000rpm.

har rengjort spjällhuset, bröt då strömmen ( Ca 1 timme ) efter detta gick bilen som en dröm! MEN när jag stannat och sedan skulle starta,
Ja då gick bilen precis som innan...

Gick ut till bilen idag för att testa byta stift ( volvo orginal ) då gick bilen helt kalasbra, Stått stilla över helgen. Men när jag skulle starta igen så lät den som en traktor osv..

Kontentan av detta är alltså, bilen går bra om man först bryter strömmen och inte stänger av bilen :/

Någon som har en aning om vad det kan vara, ?

Mvh Henry
av Volvox60
2ägaren skrev:Felkoder skulle jag kollat först.
Endel har skrivit ang gul eller vit etikett på spjällhuset, mitt har en vit etikett av " Magneti Marelli "

har testat läsa ur hos en kompis, fick då dessa felkoder;
P0171
P1610
P1611
P1613
P0113
P0104
P1026

nollar man dessa, så ibland blir det mer felkoder efter att man har startat & stannat bilen, och ibland mindre. allt verkar ha att göra med om man har brutit strömmen till bilen ett tag.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Renovera ETM (modifiera till kontaktlösa sensorer)
Se efter sprickor i vakuumslangar (inte glöm dom två på luftfilterboxen) , lösa slangklämmor och sprickor på insugsslang.
Byt MAF till ny Volvo original
av Volvox60
jiha1968 skrev:Renovera ETM (modifiera till kontaktlösa sensorer)
Se efter sprickor i vakuumslangar (inte glöm dom två på luftfilterboxen) , lösa slangklämmor och sprickor på insugsslang.
Byt MAF till ny Volvo original
Kom hem från jobbet vid 4, startade bilen och körde till Volvo för felsökning.. då gick bilen perfekt.. inte en tendes till något fel..

felkoder fanns inte heller tydligen enligt deras egna felsökninginstrument ( vida ) på hemvägen smått irriterad körde jag inom affären, kom ut och startade bilen igen.. då gick/ går den som en traktor... :(

Börjar undra om det inte är något relä eller något sådant som spökar... någon som har någon idé?

Mvh
av MickeM
Felkoder lagras utan tidsgräns, så man kan se dom, även om dom ej är aktiva för tillfället.
Hade du haft loss batteriet strax innan?
Då glömmer den lagrade koder.
av Volvox60
MickeM skrev:Felkoder lagras utan tidsgräns, så man kan se dom, även om dom ej är aktiva för tillfället.
Hade du haft loss batteriet strax innan?
Då glömmer den lagrade koder.
Ja det stämmer.. attans också.. gjorde allt för att bilen skulle gå dåligt påväg till volvo..
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]