Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har bekymmer med elen till släpvagnen på min V70. Vänster blinkers lyser konstant, och om man startar exempelvis varningsblinkers så börjar alla andra lampor utan vänster blinkers att blinka. Troligt överslag nere i kontakten?

Nu är det även så att TRM (trailer module) ser ut att vara ful-inkopplat bak vid REM. Det sitter ett löst relä som är kopplad till matningen på REM, samt inkopplad på "några andra ställen" från kontaktstycken. Är det någon som vet hur den SKA vara inkopplad? Jag skulle gärna vilja göra om detta så att det ser originalmonterat ut, och slippa lösa relän som antagligen sitter där helt i onödan!

Bild

Sen är det även så att jag är sugen på att sätta dit en 13-polig släpvagnskontakt, eftersom jag "tror" att kontakten där nere vid kroken ändå är dålig. Då till frågan, räcker det att skaffa ett nytt kablage från TRM ner till kontakten, eller behöver jag göra mer ingrepp?
Jag har sett att det finns ett kablage som heter "30664650", men när jag söker på det så står det "this product is no longer available", så jag antar att Volvo inte tillhandahåller dessa längre. Finns det alternativ månntro?

Monteringsanvisning för 13-polig dragkablage: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 08)%202006

Monteringsanvisning TRM: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 08)%202006

Det framgår alltså inte hur TRM ska vara inkopplad från första början vad jag kan se, så bekymret med de lösa kablarna som är inkopplade "här och där" kring REM kvarstår.
Det är inte så att du har LED lampor på släpet?
Eller ännu värre, blandat.

Då bråkar ofta trailermodulen, pga för lågt/olika motstånd, och div konstigheter kan uppstå.
LED lamporpå vissa ställen i bilen kan också krångla till det.

LED lampor fanns ju inte när tekniiken till V70N designades i slutet av 90talet.
MickeM skrev:Det är inte så att du har LED lampor på släpet?
Eller ännu värre, blandat.

Då bråkar ofta trailermodulen, pga för lågt/olika motstånd, och div konstigheter kan uppstå.
LED lamporpå vissa ställen i bilen kan också krångla till det.

LED lampor fanns ju inte när tekniiken till V70N designades i slutet av 90talet.
Vet ej, körde med en "släpvagnsprovare" bara. Och den lär väl inte dra någon ström alls i princip antar jag. Har inget annat att testa mot direkt, förutom en 24V kärra...

Det sitter LED i backljusen på bilen, men kan inte tänka mig att det ska spela någon roll? Sen sitter det ju LED i bakljusen / positionsljusen om jag minns rätt original på min iaf.
LED i backljus eller skyltbelysning spelar nog ingen roll alls, för dom är inte övervakade.
Bör inte överbelastas bara.

LED i sidomarkeringen bak, är mycket riktigt orginal, men LED som ersätter halogenlampor fanns nog inte i tankarna när det designades.

Hur TRM beter sig med en släpvagns-elprovare vet jag inte.

Jag har dock läst att flera fått konstiga problem när dom LED-konverterat sin släpvagn.
Därför mitt inlägg.

Även LED i innerbelysningen har ställt till spök i CAN för flera, men säkert bara vissa lampor.
Många LED-konverterar på bilen utan bekymmer också.
MickeM skrev:LED i backljus eller skyltbelysning spelar nog ingen roll alls, för dom är inte övervakade.
Bör inte överbelastas bara.

LED i sidomarkeringen bak, är mycket riktigt orginal, men LED som ersätter halogenlampor fanns nog inte i tankarna när det designades.

Hur TRM beter sig med en släpvagns-elprovare vet jag inte.

Jag har dock läst att flera fått konstiga problem när dom LED-konverterat sin släpvagn.
Därför mitt inlägg.

Även LED i innerbelysningen har ställt till spök i CAN för flera, men säkert bara vissa lampor.
Många LED-konverterar på bilen utan bekymmer också.
Låter väldigt mysko ändå måste jag säga! Känns nästan som att folk relaterar bekymren till LED, men att det i själva verket är jordfel, dåliga LED-ledlampor som fungerar kasst i vilket fall eller liknande?? Är ju sjukt om innebelysningen påverkar släpvagnen tänker jag! Kan dock förstå att man får felkod på det via OBD-utläsning. Känner mig manad att byta till 13-polig kontakt och pröva en massa LED-kombinationer bara för att se vad som händer nu :)
Chilly skrev:Jag bytte till 13polig på vår xc90 och det var bara att byta rakt av. Allt funka som det skulle. Vi har även LED på husvagnen och det har aldrig varit några problem.
// Calle
Gött! Hörde att man skulle in och tanka mjukvara hos Volvo på min V70 dock, så de får man väl göra då... Skönt att det funkade så bra för dig med allt :)
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]