Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raffi
Hej,
Har kollat igår på bilen jag köpte några veckor sedan. Kamrem ser bra men finns svart fet på den. Vad är detta? Kan jag köra med den bilen 1000 km med familjen.
//Raffi
Bilagor
IMG_3938.JPG
IMG_3938.JPG (1.27 MiB) Visad 391 gånger
Det ser ut som om det läcker olja på kamremen.

Måste åtgärdas snarast!
Oljan är inte bra för remmen, och kan få den att kugga över med lite otur.

Läckan måste finnas, och åtgärdas. Sen ny rem med tillbehör.

Jag skulle INTE åka längre sträcka med det läckaget på kamremen.
Det läcker olja någonstans.
Det kan vara från kamaxlarnas packboxar, vevaxelns packbox eller ifrån VVTenheten.

Omöjligt att svara på vart din motor läcker, utan att undersöka.

Har du inte något garage eller annan plats att greja, och begränsad erfarenhet av bilmotorer, är det bäst att du tar hjälp av någon eller lämnar till verkstad.

Sätta kamremen fel kan leda till katastrofalt motorhaveri.

Dom personen/verkstaden kan också ge en bättre bedömning om remmens nuvarande skick.
Det kanske inte är så illa som det ser ut på bilden.
Funderar på att bytta kamrem, men vill bytta också alla pakningar. Kan ni lista vilka pakningar måste jag beställa innan jag åker till mekanikern.

tex :Oljepackningsring, kamaxel inte fram bak osv. Litte förvirad med olika beteckning.

//Robert
Har rensat igår runt kamrem. Kört 130km och det kommer inte mer olja. Det är kallt utte nu då kan inte leka lång med bilen utta. Vad tycker Ni. Kanske det kommer fungera utan att bytta packboxar och kamrem. Hur manga km ska jag testa till. Känner ingen historik på bilen , bara att kamrem var bytt vid 17.000, och bilen har 28500 mil nu. Vad fore ägare gjorde mellan vet jag inte

//Robert
Bilagor
KamremEftertorkning.jpg
KamremEftertorkning.jpg (159.98 KiB) Visad 362 gånger
Har du gjort rent där nere vid vevaxeln också?
Det kan ju läcka där nere, och dras med upp av kamremmen.

Men att rengöra och se om/hur det läcker är en bra ide!

Det finns ju faktiskt också en CHANS att någon bara spillt ut oljan.
Du har ju inte haft bilen länge, vad jag förstår.

Det finns också en CHANS att vevhusventilationen tex fryste tillfälligt och nu fungerar igen så läckaget upphört.
Tex för mycket småkörningar....

Kör och ha ögonen på det!
Bensinpriser v2

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-h[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]