Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har plockat bort röret med nr.6 på denna bild:
laddluft.PNG
laddluft.PNG (47.73 KiB) Visad 926 gånger
Ungefär mitt på röret så är en slang ansluten. (Syns ej på bilden ovan.)
När jag försökte lossa slangen så lossnade själva anslutningen från röret.
Delen till vänster på bilden nedan har alltså suttit fast vid hålet på röret till höger. Det jag inte fattar är att det verkar ju bara ha suttit ihop på en bråkdel av anliggningsytan (det som ser ut som en glad mun under hålet).
Ska det vara så? Varför? Det går ju sönder bara man tittar på det.
laddluftrör.jpg
laddluftrör.jpg (70.85 KiB) Visad 359 gånger
Jag funderar på om det går att limma dit anslutningen eller om jag åker på att köpa hela röret nytt. Någon som vet vad ett sådant kostar?
Jag hade rengjort det ordentligt och limmat fast det igen. Det är bara luft som passerar där. Visst det måste bli tätt, men ett nytt sådant är nog kostsamt? Jag kan inte minnas var det röret skulle gå till?
Byt ut röret! Om man limmar och det lossnar blir det strul med laddtryck och vakuum.
Röret kostar bara 140-200 Kr på bildelsbasen.se. Ett nytt troligtvis ca 700 Kr.
Anlutningen är till för vakuum till bromssystemet och kolfiltret.
Röret blir väldigt stelt och på min 02:a turbo använde jag varmluftpistol för att lossa anslutningen vid laddluftkylaren
Jag hade slipat båda ytor med sandpapper och limmat med 2 komponent superlim.
Skulle det inte hålla är det ju bara att byta sen.
Om inte lim håller skulle man kanske kunna stoppa i en gummigenomföring i hålet och trycka in slangen?

Jag har använt Bostik Epoxy Rapid som finns på Swedol, har limmat sjukt mycket och allt har hållit.
Märke kanske inte spelar så stor roll, bara det är 2 komponent, då blir det starkt. :D
Johnnie skrev:Jag hade slipat båda ytor med sandpapper och limmat med 2 komponent superlim.
Jag körde på den varianten. Det brukar ju kunna vara lite svårt att limma plaster, men det blev i alla fall minst lika starkt som förut. Det får visa sig om det håller i längden.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]