Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av garinge
Hej!

Tänkte bara kolla här om någon har en ide/lösning om ett irriterande problem...
på senaste, halvåret/året så har just förardörren börjat strula, bilen låser med C-låset och förardörren låser upp direkt, ibland om
man orkar så kanske den låser efter 2-3-4-5-6 gånger, men oftast gör den inte det, och man får vänta 30sek tills
det elektroniska låser alla dörrar, irriterande är det....

finns det någon enkel/billig fix för detta, eller får man leva med det?

// Andreaz
av 2ägaren
Jag hade börjat med att plocka av - Polen på batteriet. Plockat av dörrsidan och sprayat elektronikrengöring på alla kontakter, samt 5-56 eller dylikt på alla rörliga mekaniska delar.
av garinge
2ägaren skrev:Jag hade börjat med att plocka av - Polen på batteriet. Plockat av dörrsidan och sprayat elektronikrengöring på alla kontakter, samt 5-56 eller dylikt på alla rörliga mekaniska delar.
Får ta och göra det när det är mer plusgrader ute, tack för tipset :)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag hade samma fel på min 2002 2.4T och problemet var microswitcharna i låskistan. Tydligen ett vanligt fel på 2001-2002. Att demontera låskistan från dörren är bökigt men inte svårt, finns beskrivet i Haynes handbok. Jag borrade ur nitarna i låskistan, tog isär och rengjorde microswitcharna. Detta jobb var otroligt pilligt och kladdigt, mitt råd är att istället köpa en låskista på skroten, från en nyare bil. En helt ny låskista tror jag går på ungefär 2000 Kr.
Lagom när jag var klar med detta började passagerardörren krångla och sen sålde jag bilen...
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]