Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Laddningen kan du ju kolla med vanlig multimeter.
Behövs inget VIDA/Dice.

Du kan se aktuell spänning med programmet, dvs samma som med multimeter.
Det kan jag med min OBD scanner också.

Spänning när batteriet är i vila, och spänning med motor igång och gått en stund är intressant för den kollen.
Det bör vara ca 14volt med motor igång. Då fungerar generatorn bra.
Häng inte upp dig på enstaka decimal om du har billig multimeter.

Batteriets kondition är svårare. Bara vilospänning ger inte hela bilden, utan måste mätas under belastning över tid.
Mycket svårt utan bra utrustning.

Jag brukar med flit förbruka en del ström innan jag startar bilen ibland för att testa. Typ inför varje vinter.
Har tändningen på, och halvljuset lyst en minut och sen startar bra kall i minusgrader, så är inte batteriet helt kass.
Men inget man ska göra om man har bråttom, utan när man kan ta att man måste ladda innan man kan starta.
Bättre få problem under kontrollerade former än när man behöver som bäst tycker jag.
av v16v
Jag hade som för mig att det skull finnas batteri och laddnings test funktion i vida men hade kanske fel om det.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Spänningen visas alltid med Vida inkopplat. 14,25 ska den visa om allt är som det ska med motorn igång. Någon riktig vilospänning blir dock svår att se eftersom den inte kopplar upp sig med tändningen avstängd.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]