Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70N24T
Hej

Har besiktat bilen, Volvo V70 2,4T -01 bilen har varit avställd /strömlös i ca 1 år

Fick dessa avgasvärden vid besiktningen, varmkörde bilen ca 20 min före besiktning

Mina värden samt gränsvärden inom parantes:

CO: 0,3 (0,5) HC : 168 (100)

CO 2500 varv: 0,8 (0,3) Lambda: 0,99 (0,96-1,04)

/ Bilen har steg 3 (BSR)
/ Ferrita DP 3" (100cell) + Ferrita 2,5 system
/ K&N insatsfilter
/ Bilen går bra, stift / olja bytt .

Några funderingar frågor

1. Om bilen varit strömlös går den på nått grundprogram före den " ställt in sig " som kan ge dessa värden ?
2. Ger trim programmet dessa höga avgasvärden, skall man alltid växla till STD program inför besiktning för att få bra avgasvärden ?
3. Kan det vara så att 100 cell katten inte "tänt" behöver hårdkörning länge för att tända ge bra avgasvärden ?

Har ni några tips /ideer runt detta ?
av MickeM
Viss adaption gör bilen efter att den varit strömlös, men jag tror att den skulle rulla rakt igenom besiktningen för det.
Bara den är varmkörd, vilket den borde vara efter 20 min.

Avgasvärderna tycker jag, tyder på kat som ej gör sitt jobb.
Alla värden utom lamda är för höga.
Lamda ideal är 1, men 0,99 väldigt liten avvikelse.
Dock åt feta hållet, men så väldigt lite att det inte är relevant, tycker jag.

Jag tycker faktiskt att analyssonden (nr2) borde reagera och sätta felkod på dålig katalysatoreffektitet.
Men det hinner den nog inte på bara 20min.

Min gissning är att du får den felkoden om 30mil eller så....

En racekat kanske måste köras hårdare, och "kommer igång" med aggresivare körning, vad vet jag.....?

Jag tror iofs att effektvinsten med race-kat kontra orginal-kat är högst blygsam, men jag är inte expert på det området.
Jag har dock polare som kan mer om sådant, och dom hävdar alltid att stora avgassystem och större turbos i dessa Volvos är för avgasljudet.
Inte effekten. Ska man ha nytta av det, måste mer än chip göras på orginalmotorn.
Dvs hårdvara internt. Kolvar, stakar, osv...

Men jag antar att byta tillbaka till orginalkat ligger långt ner i planerade åtgärdslistan.....
av V70N24T
Tack för svar Micke

Ja, kanske är det helt enkelt dålig katalysatoreffektitet som ger höga värden både på CO + HC, då är frågan är katalysatorn ur funktion eller
helt enkelt inte uppvärmd tillräckligt, Någon som vet vilka värden man normalt får på CO + HC om man mäter före katalysatorn ?
MickeM skrev:Viss adaption gör bilen efter att den varit strömlös, men jag tror att den skulle rulla rakt igenom besiktningen för det.
Bara den är varmkörd, vilket den borde vara efter 20 min.

Avgasvärderna tycker jag, tyder på kat som ej gör sitt jobb.
Alla värden utom lamda är för höga.
Lamda ideal är 1, men 0,99 väldigt liten avvikelse.
Dock åt feta hållet, men så väldigt lite att det inte är relevant, tycker jag.

Jag tycker faktiskt att analyssonden (nr2) borde reagera och sätta felkod på dålig katalysatoreffektitet.
Men det hinner den nog inte på bara 20min.

Min gissning är att du får den felkoden om 30mil eller så....

En racekat kanske måste köras hårdare, och "kommer igång" med aggresivare körning, vad vet jag.....?

Jag tror iofs att effektvinsten med race-kat kontra orginal-kat är högst blygsam, men jag är inte expert på det området.
Jag har dock polare som kan mer om sådant, och dom hävdar alltid att stora avgassystem och större turbos i dessa Volvos är för avgasljudet.
Inte effekten. Ska man ha nytta av det, måste mer än chip göras på orginalmotorn.
Dvs hårdvara internt. Kolvar, stakar, osv...

Men jag antar att byta tillbaka till orginalkat ligger långt ner i planerade åtgärdslistan.....
V70N24T skrev:Hej

Har besiktat bilen, Volvo V70 2,4T -01 bilen har varit avställd /strömlös i ca 1 år

Fick dessa avgasvärden vid besiktningen, varmkörde bilen ca 20 min före besiktning

Mina värden samt gränsvärden inom parantes:

CO: 0,3 (0,5) HC : 168 (100)

CO 2500 varv: 0,8 (0,3) Lambda: 0,99 (0,96-1,04)

/ Bilen har steg 3 (BSR)
/ Ferrita DP 3" (100cell) + Ferrita 2,5 system
/ K&N insatsfilter
/ Bilen går bra, stift / olja bytt .

Några funderingar frågor

1. Om bilen varit strömlös går den på nått grundprogram före den " ställt in sig " som kan ge dessa värden ?
2. Ger trim programmet dessa höga avgasvärden, skall man alltid växla till STD program inför besiktning för att få bra avgasvärden ?
3. Kan det vara så att 100 cell katten inte "tänt" behöver hårdkörning länge för att tända ge bra avgasvärden ?

Har ni några tips /ideer runt detta ?
Användarvisningsbild
av snepo
Trim chip borde inte ge fel värden. Jag har besiktat några bilar som varit chippade,utan problem. Hade dock bara chip resten var original
av MickeM
snepo skrev:Trim chip borde inte ge fel värden.
Helt rätt!
Det missade jag att påpeka.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]