Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
farbrornilsson skrev:Hade samma problem med min D5a förra vintern med dålig värme, provade att spolar och ha i allt möjligt och cirkulera men vart aldrig riktigt bra.
Så i höstas så bytte jag värmepaketet och vilken skillnad det blev, nu är det riktig Volvo värme i bilen. Så byt värmepaket direkt istället för massor med temporära lösningar.
Har du splittet det gamle for å se hva som var feil??
Det er nok mange her som vil vite det.
av Alexxxo
sensonic skrev:Nu ska man väl inte ta till kemikalier i första taget men jag hällde i detta idag:

https://wynns.se/produkter/kylare/cooling-system-flush/

Nu har jag kört några mil med det och jag har värme i bilen som jag inte haft på länge. Byter kylvätskan och spolar imorgon.
Hällde du i den utan att ha tömt bilen på glykol?
Läste lite om den och enligt dem ska man tömma bilen på glykol först och sen i me den + vatten
Men det funkar säker så med som du har gjort
Ska beställa en idag
av sensonic
ja, gjorde depå verkstad då jag inte vill hålla på och slabba med glykol och sköljningar själv. De brukade göra så här.

Spolade och bytte kylvätska igår och det det blev helt klart varmare.Innan fick jag köra med 24 grader på ecc, nu går det med 22 igen.

Har en bit kvar till bastuvärme och misstänker att det är tätningslisten runt elementet som inte är ok. Bytte element för några år sedan till ett pirat (skruvat) och skumgummilisten som medföljde var kraftigt stukad samt hade skitdåligt klister så jag är rätt övertygad om att den inte sitter som den ska. Dvs en del kalluft smiter förbi elementet, inte genom det. (Gäller förresten min gamla bil, första karossen)
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]