Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70Jocke
Har problem med Fukt i min V70 -05. Samtliga mattor känns fuktiga men endast på ovansidan.
Har nyligen bytt kupefläkt så den blåser på bra. Har även kollat Anslutningarna till värmepaketet. ??:-/
av MickeM
Och du drar aldrig in snö eller allmän blöta med fötterna?

Men kolla mycket noga så den inte läcker framme vid CEM.
Något att alltid ha ett öga på.
Just 2005 hade/har en feldesignad lucka där, så det kan läcka rakt ner på CEM. (Och vidare ner på golvet så klart.)
De flesta borde vara åtgärdade nu, men nån kan ju ha slunkit genom det nätet. ...

Men även om det läcker in, så skulle mattorna blötas underifrån och upp snarare, och endast på en sida om tunneln i mitten.
av v70Jocke
Har haft gummi mattor i bilen men det är fuktigt ändå..
Precis, mattorna är bara fuktiga på ovansidan. kan man få ut fuktig luft från vent kanske?
av MickeM
Om mattona bara känns blöta är det nog som det ska. D6ngsura trots att ongen dragit in snö är stlrre tecken på läckage..

Det är ovanligt rejäl vinter i år, och bekanta har också kondensproblem med is på insidan på bilar som inte körs långt regelbundet.
av v70Jocke
Lyfter upp denna tråden igen.
Mattan på förarsidan är nu blöt på undersidan och Kylarvätskan behöver fyllas på efter jag kört en liten sträcka.
Har kollat anslutningarna mot kylarpaketet men där är det torrt? :shock: vart kan detta komma från?
av MickeM
Är det kylvätska på golvet är det:
Elementet, anslutningarna, eller rören till värmepaketet som läcker.

Annat med kylvätska i bilen finns inte.
Läckande flaska nånstans isf....

Regnvatten kan komma från många ställen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
O ringarna mellan rör och värmepaketet kan läcka diskret. Linda lite papper runt och kör en sväng så lär du få svaret.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]